ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Norrbo församling,födelsebok,5/9 1850  (läst 545 gånger)

2012-02-21, 21:27
läst 545 gånger

Utloggad Lena Hammar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-02-24, 19:57
    • Visa profil
Hej,Jag skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig med att tyda en text som står i födelseboken 1850 Norrbo församling, Gävleborg.Det gäller min mormors farmor som heter Brita Dahl och ska vara född 5/9 1850. Där finns endast en Brita men utan födelsedatum... med en hel del text som jag omöjligt kan tyda vad det står!Filen är för stor att bifoga så jag hoppas någon vill vara så snäll och läsa direkt i riksarkivets svar där jag hittade uppgiften. Med hopp om hjälp, vänliga hälsningar Lena

2012-02-24, 09:39
Svar #1

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Lena
En lång och svårtydd notering men kontentan är att Brita föddes 5 september och döptes 8 September till Brita som oäkta dotter till en pass- och attestlös kringvandrande piga som uppgiver sig heta Carin Olsdotter och vara skattskriven i Söderala socken och Ina by och som var född i Bollnäs socken och Röste, dotter till förstärkningskarlen Olof Snäll. Fadern hette Johan Dahl. Carin olsdotter sägs ha försörjt sig som lumpsamlare åt Fredriksfors bruk och genom korgflätning. Mycket svärt att läsa - ibland går raden vidare till höger sida, ibland inte, men detta är vad jag lyckats få ut.
 
Kaj

2012-02-24, 19:57
Svar #2

Utloggad Lena Hammar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-02-24, 19:57
    • Visa profil
Tack Kaj! Vilket fantastiskt forum att få denna hjälp! Så intressant att läsa det du hade lyckats tyda, återigen ett stort tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna