ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Njutånger C:2 Döda s.37 (1733)  (läst 709 gånger)

2007-12-22, 00:15
läst 709 gånger

Utloggad Linda Blied

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-01-09, 12:06
    • Visa profil
    • www.blied.se
Hej!
 
Jag blir så frustrerad över att jag genom min okunskap i att läsa går miste om massa intressant information! Nu har jag fastnat på dödsrunan av masmästare Henrik Gabrielsson vid Iggesunds bruk som avled 1733 24/3. Ser ett ord här och där men har svårt att få ihop helheten så fort det kommer nåt som inte är standarduppgifter. Hoppas att nån som kan det här bättre har lust att hjälpa till!
 
Hälsningar,
 
Linda
 

2007-12-22, 02:14
Svar #1

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Till Linda,
med några frågetecken kvar läser jag:
Den 24 Martii afsomnade, d 1 April begrofs, gamle Masmästaren på Iggesunds Bruk, Hindrich Gabrielsson, född uti Södermanland och Åker sochen år 1658. Fadren het (?) Gabriel Hindrichsson, modren hustru Kierstin Johansdotter. Två år efter ... födelse boförde (?) .... (?) till Elfkarleby, där fadren blev kolare på Öön Bruk, och tils han war 24 år gammal war hemma hos föräldrarna, men sedan inträdde ächtenskap med sin efter... maka hustru Margta Matsdotter, med hken han sammanlefvat 51 år, sammanaflat 7 barn, 2ne döda, men 2 söner och 3 döttrar lefva. Då han kom ifrån sina föräldrar, blef först kolare på Söderfors Bruk, därwid han war 5 år, kom sedan därifrån hit på Iggsunds Bruk, hvarest han först war kolare, sedan hyttedräng 11 år och herefter masmästare i 27 år. Siuknade d 19 Martii, begick herrens nattvard den ... do. Siukdomen bestod uti håll och stygn. Har alltid lefvat ärlige, sagtmodigt och fridsamt, och warit flitig Guds ords hörare, och trogen arbetare.
Hälsningar Elvi Sandberg

2007-12-22, 19:27
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
... Två år efter hans födelse boförde föräldrarne till Elf...  
... efterlåtna maka ...

2008-01-02, 20:48
Svar #3

Utloggad Linda Blied

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-01-09, 12:06
    • Visa profil
    • www.blied.se
Elvi och Lars: Ett stort tack till er båda!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna