ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björkholmen, Karlskrona. Tomter och personer  (läst 4571 gånger)

2000-03-04, 15:23
läst 4571 gånger

Jan-Anders Ackring

Jag har med intresse upptäckt att både min morfar Emil Jönsson f.1884-04-06 (CI:6 12/21 K-krona stf) hemvist 19.35 och farmor Berta Petersson f. 1880-06-18 (CI:6 6/21 K-krona stf)hemvist 19.64 är födda och uppvuxna på Björkholmen.
 
Stadsdelen karaktäriseras av de små Björkholmsstugorna från slutet av 1600-talet där kanske främst skeppstimmermän och andra varvshantverkare bodde. År 1718 hade stadsdelen på bergsknallen 148 tomtägare. 1808 150 st tomtägare.
 
Jag sitter med en utmärkt bok om Bjökholmen framför mig skriven av Sven-Öjvind Swahn, först utgiven som Gamla Carlscronas årsbok 1951 och i nytryck åter utgiven som årsbok 1989.  
 
På sidan 33 finns en ritning över tomtindelningen, med numrerade tomter, som tydligen ännu gällde då boken utgavs 1951. Ritningen upprättades av G. Lindebladh år 1717-18. Denna ritning finns i Fortifikationsarkivet i Stockholm. (Jag kan mejla över en, från boken scannad rtf-fil för dem som vill ha)
 
Fram till 1924 utgjorde Stora Björkholmen endast ett kvarter, nr 19. Så blev Stora Björkholmen inte mindre än 22 kvarter nämligen Björkholmen, Balder, Dristigheten, Svea, Freja, Fäderneslandet, Fylgia, Galathe, Illerim, Chapman, Jarramas, Manligheten, Minerva, Rättvisan, Saga, Svarta Örn, Tapperheten, Vasa, Wladislaw, Tre Kronor, Lillholmen, och Stadsägan 108, det vill säga före detta Centralfängelset.
 
I boken finns husägare kartlagda för kvarteren Björkholmen och Fädeneslandet. T.ex så ägde Kronomålaren C. Billing Fädeneslandet 2 (Wachtmeisters gata 25) före lagfartsåret 1861.  
De kartlagda fastigheterna till ovanstående två kvarter har inte tomtnumren med.
 
Nu lite undrande. Farmor Berta Peterssons hemvist vid födseln är angivet till 19.64. Är det så att 64 står för tomt nr 64? Detta torde vara i nuvarande kvarteret Fädeneslandet. Kan någon säga vilka gatunummer på Nordensköldsgatans norra sida som kan motsvaras av tomt nr 64?
 
Morfar Emils hemvist vid födseln är angivet till 19.35. Denna tomt skulle då vara helt söderut på Korvettgatans östra sida. Är det någon som kan säga vad detta kvarter heter idag och vad är det för gatunummer?
 
Jag minns Morfars mor Emmy Ljunggren f. 1858-08-16 i K-krona amt. men då på Nordensköldsgatans södra sida på nr 5A. Kan någon säga vilken tomt detta motsvarar - 61 eller 62? Vad är namnet på detta kvarter numer?  
 
Jag hoppas att jag på detta sätt kan komma i kontakt med Björkholmskännare för utbyte. Jag vet tyvärr mycket lite om mina tidigare anor på Björkholmen.  
 
Jan-Anders Ackring, Varberg

2000-03-05, 20:50
Svar #1

Claes Bernes

Hej Jan-Anders,
 
Du kan lugnt utgå från att beteckningen 19.64 anger tomt nummer 64 i kvarter nr. 19 (dvs. Stora Björkholmen). Tyvärr sitter jag just nu för långt från Karlskrona för att kunna besvara dina andra frågor, men jag vill tipsa om ett par utmärkta kunskapskällor vid sidan om Swahns bok:
 
Dels en liten bok av Erik Hägg, utgiven 1915 under titeln Sjömännens stad och då och då anträffbar på antikvariat. Den ägnas till stor del åt livet på Björkholmen och Väster Udd och innefattar ett par kartor över dessa stadsdelar, komplett med tomtnummer och gatunamn men däremot inte gatunummer.
 
Dels primärkällan till Swahns bok, nämligen det Swahnska tomtarkivet, tillgängligt på Blekinge museum i Karlskrona. Där anges från 1700-talet och framåt ägare och ägarbyten för varje fastighet i hela staden, kvarter för kvarter och tomt för tomt. Dessutom anges där vilka gatunummer respektive tomtnummer motsvarar.
 
En alternativ och väl så givande forskningsmetod är förstås att ta en promenad på Björkholmen med den Häggska kartan eller någon annan karta med tomtnummer som guide.

2000-03-06, 22:11
Svar #2

Jan-Anders Ackring

Bäste Claes,
Du får ursäkta att jag inte haft möjlighet att svara tidigare. Du skall veta att jag är mycket tacksam över ditt svar. Det finns mycket kunskap som besöker Anbytarforum och i och med detta så har vi andra möjlighet att suga åt oss av sådant som bekymrar våra huvuden och vi har möjlighet att insupa kunskaper och tips.  
 
Det är tydligen som så att jag har all anledning att lära mig så mycket som möjlig om Björkholmen samtidigt som jag skall försöka utforska släkten både på min morfars och min farmors sida. Båda dessa rötter kommer från stadsdelen.
 
Du ger ett bra tips i Erik Häggs bok Sjömännens stad. Frågan är bara hur jag skall lyckas få tag på den. Är det någon som önskar bli av med ett exemplar så vet ni var en spekulant finns!
 
Blekinge Museum och det Swahnska tomtarkivet. Frågan är om alla Karlskronaintresserade känner till denna, som jag bedömer det, guldgruva. Jag kommer naturligtvis att besöka muséet vid första bästa tillfälle, då jag är i Karlskrona, för att orientera mig om materialet.
 
Så försöker jag mig på en liten fråga. I Korvettgatans förlängning mot söder så finns en öppning i varvsmuren och här innanför låg Stadsägan 108, det vill säga före detta Centralfängelset. Min mor växte upp här som ung tjej efter att Gamla fängelset blivit ombyggt till hyreshus. När jag senast besökte Björkholmen så vill jag minnas att Fängelset var borta. Kan någon möjligen säga när fängelset byggdes, när det byggdes om till hyresbostäder och när det slutligen revs?  
 
Claes, än en gång tack för ditt svar.
 
Jan-Anders Ackring, Varberg

2000-03-07, 21:23
Svar #3

Peter Wulf

Hej Jan-Anders!
 
 
Jag tycker att du skall ta och höra dig för med Universitetsbiblioteket i Lund avseende Sjömännens stad. Där har de ett ex. av tredje upplagan från 1926 av denna bok, allt enligt deras på Internet sökbara databas (http://www.lub.lu.se/lolita/index.html.sv) och den fanns inne. Jag har tidigare från just UB 1 i Lund lånat mycket Karlskronalitteratur så stället är faktiskt en liten guldgruva för oss som är intresserade av just Karlskrona. Om du tar kontakt med dem så tror jag nog att de kan ordna med ett fjärrlån av just den boken. Lånetid för UB:s böcker i magasin brukar vara ca ett år!! Eller tills någon annan vill låna boken. Så det bästa är ju förstås att kopiera de sidor man vill ha och sedan lämna tillbaka boken så att t ex jag kan låna den när andan faller på.
 
 
MVH Peter Wulf tidigare Lund numera i Skövde.

2000-03-07, 22:42
Svar #4

Jan-Anders Ackring

Peter,
Nu fick jag anledning att bli dubbelt tacksam. En fin link till Universitetsbiblioteket i Lund. Naturligtvis hamnar linken bland min dators Favoriter. Jag får sätta mig in i hur databasen och tjänsterna fungerar. Här finns goda möjligheter att hitta det man letar efter förstår jag. Hur som helst så har jag printat ut mitt sökresultat och kommer att så fort som möjligt gå till mitt bibliotek så hjälper de mig att låna.
 
Peter jag får tag på boken om ingen hinner före mig! Tack skall du ha du BSF-medlem som inte glömt att lämna din nya adress till föreningen. Jag läser min Släkt-Eken!
 
Jan-Anders

2000-04-24, 20:12
Svar #5

Jan-Anders Ackring

Rune Ramberg,
jag såg att du under Socknar, Karlskrona söker uppgifter, kartor eller handlingar där kvarteren går att överföra till gatuadresser.
 
Lite uppgifter på traven. Som tidigare framgått så har jag en karta över kvarteren nr 13 och 19 som är Lilla (Klerck) och Stora Björkholmen. Här framgår gatunamn och tomtnummer.
 
Vad det gäller övriga Karlskrona så har jag hittat Plankarta över Karlskrona, upprättad av Gustav Otto Lindeblad 1718. Den finns i boken Karlskrona 300 år. En återblick i ord och bild 1679-1862 av Rune Hillbom, på sidan 27. Här kan man hitta var de olika kvarteren är belägna i stan men man ser inga tomtnummer.
 
Sedan så får vi inte glömma SVARs Sockenkatalog. Karlskrona Stads Sockenkatalog kan man köpa för ca 30-50 kr (vill jag minnas) hos t.ex Annika Otfors i SVARs lokaler i Kallinge. I Sockenkatalogen, liksom på kartan från 1718 hittar man följande kvartersregister 1860;
1:a kvarteret Wachtmeister, 2:a Dahlberg, 3:e Stuart, 4:e Lindblad, 5:e Magistraten, 6:e Adlersten, 7:e Sjöblad, 8:e Sparre, 9:e Sjöstierna, 10:e Rosenfelt, 11:e Bonde, 12:e Rosen, 13:e Klerck, 14:e Ruuth, 15:e Taube, 16:e Lieven, 17:e Ankarstierna, 18:e Mörner, 19:e Björkholmen, 20:e Pott- och Pantarholmen. Sockenkatalogen innehåller mycket mer godsaker.  
 
På Karlskrona kommuns hemsida under Turism, Kommunikationer hittas våra kartor och här hittar man ganska bra till gatunamnen
http://www.karlskronalive.com/svenska/kartor/storkarta1.html  
 
Ovanstående är kanske till någon hjälp. Jag sänder dig de två scannade kartor som jag har, per mejl.
 
Mvh / Jan-Anders, Varberg

2000-04-25, 15:06
Svar #6

Rune Ramberg

Hej Claes och Jan-Anders.
Tack för er hjälp och era tips om kartor m.m. Jag kommer under mitt besök i Karlskrona i sommar att besöka bl.a. stadsbibl. för en inventering.
Mvh/ Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna