ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hudiksvall CI:1,1716-1801 sid. 350  (läst 973 gånger)

2012-06-30, 11:50
läst 973 gånger

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej på er!
 
I en släktutredning jag just nu håller på med så har jag stött på matrosen, senare besökaren (tulltjänstemannen?) Engelbrect/Engelbert Dahlbom. Mannen uppträder första gången i Hudiksvall AI:1 med början år 1752 där han anges vara 37 år gammal och står skriven med sin hustru Ingrid Jonsdotter och deras barn. Han finns sedan noterad i husförhörslängderna till och med Hudiksvall AI:3 där han noteras som död. Det framgår att han är född år 1714 men eftersom Hudiksvalls födelseböcker börjar först år 1716 har jag inte kunnat belägga detta. Dessa första husförhörslängder är dock mycket kortfattade och möjligheten finns att han är född någon annanstans än i Hudiksvall. Jag har även funnit Engelbrect i dödboken där han står noterad avliden den 31 maj år 1773.
 
Dödnotisen tycks innehålla en hel del information som jag gärna skulle vilja ta del av men jag kan dessvärre bara tyda enstaka ord och skulle behöva hjälp med att tyda den i sin helhet. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig med detta.
 


 
 
Jag har försökt dela upp texten ord för ord och fyllt i det jag lyckats tyda men detta är endast sporadiska nedslag:
 
Engelbert Dahlbom, Besökare [...] född år
1714 i [...] [...]. [...] [...] [...] [...]
[...] [...] [...] [...] tjänst och [...]
[...] [...] [år?] 1753 och [...] [...] [...]
[...] [...] [år?] 1745 [...] [...] [...] [...] [...]
[...] Ingrid Jons dr [...] [...][...] 5 [sönner?]
och 2 döttrar, som [...]. [Efter?] några dagars
sängliggande i Rötfebern dödde: 59 år gl.
 
 
Jag bifogar även parets vigselnotis från år 1746 (Hudiksvall CI:1 sid. 14). Jag har nämligen inte heller här lyckats tyda varifrån Engelbrect kommer och kanske kan dessa två notiser komplettera varandra - om jag bara lyckades tyda vad där står. Kanske har någon här lösningen.
 


 
Januari 26
Engelbert Dahlbom, från [...], och
Pig: Ingerid Jond dotter
 
/ Hälsningar Tobias

2012-06-30, 14:37
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
.. härstädes
.. i Hoadal (Hogdal) sockn
.. Fadren war klockare därstädes
.. effter många års  
.. och siöfart
.. blef besökare (=tulltjänsteman)  
.. alt sedan warit  
.. gifte sig år
.. med sin nu efterlåtne (öfverlåtne) Enka
.. hustru  
.. haft med henne  
.. lefwa    
Föreslår Mats

2012-06-30, 15:19
Svar #2

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Tack för all hjälp! Otroligt, jag har suttit med det här i flera dagar nu och du knäckte det direkt. Vad jag kan se så stämmer din tolkning. När jag ser dina förslag vid sidan av originaltexten så kan jag tyda betydligt mer, om än inte allt, men med bara originaltexten framför mig så blir allt en enda gröt. Jag har släktforskat till och från (de senaste åren dock mest från) under flera års tid men skrivstilarna från sent 1700-tal och bakåt ger mig allt som oftast ännu huvudbry.
 
en fråga, hur gjorde du? Har du vana av att läsa sådan text så att du kunde tyda notisen rakt av eller har du någon särskild metod för att ta dig igenom texten?
 
... Tobias.

2012-06-30, 17:44
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Nja, det är nog bara övning som gäller. Och många andra här på Anbytarforum är riktigt duktiga och hjälper till. Men Du kan börja med att studera denna sida från Universitetet i Bergen:
http://www.hist.uib.no/gotisk/Gotiskalfa.htm
Mats

2012-06-30, 17:58
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Enligt publikt träd i Ancestry är Engelbert född 13/11 1715:
Engelbert Dahlbom, yrkesbeteckningar utöver besökare: Matrosen Mjölnaren Borgaren
Födelse:  13 nov 1715 i Östansjö, Ytterhogdal Vigsel:  26 jan 1746 - Hudiksvall  
Död:  30 maj 1773) - Hudiksvall  
Föräldrar:
PER Pålsson 1678 - 1748 och KERSTIN Larsdotter 1683 - 1743
Hälsar densamme igen, men detta vet Du kanske redan

2012-06-30, 18:31
Svar #5

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Tack igen Mats!
 
Jag ska studera din länk och försöka fördjupa mig mer i de äldre skrivstilar som jag ibland råkar trilla på. Det är nog som du säger, endast övning, övning och åter övning som gäller.
 
Tack även för den övriga informationen om Engelbert och hans föräldrar. Jag kände inte till något alls om hans liv bakåt i tiden innan han första gången nämns i Hudiksvall AI:1 år 1752, därför så var jag intresserad av det som stod i hans dödnotis och naturligtvis så är jag även glad åt informationen om hans föräldrar. Jag hade ärligt talat trott att jag inte skulle komma längre bakåt än till Engelberts uppdykande i Hudiksvall AI:1. Ska så snart jag hinner kika på de uppgifter du gav och försöka (i den mån jag kan tyda dem) verifiera dem i originalkällorna.
 
Hälsningar Tobias.

2012-07-01, 08:57
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
På bild 2 anges inte varifrån Dahlbom kommer. Hans yrke var tienstedräng.

2012-07-01, 10:49
Svar #7

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej Heikki!
 
Där ser man, då var jag helt ute och cyklade. Handskriftsläsning är uppenbarligen inte en av mina starka sidor. Tack för hjälpen!
 
/ Tobias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna