ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bastasjö bruk  (läst 3172 gånger)

2003-12-15, 10:50
läst 3172 gånger

Thomas Hyllengren

Hej,
 
Har det funnits ett Bastasjö bruk (i Bastasjö, Augerum)? Någon som vet något om det? Vad tillverkades, vem ägde etc..

2003-12-15, 18:53
Svar #1

Christian Andersson

Hej Tomas.
 
Varifrån kommer uppgiften om att det skulle funnits ett Bastasjö bruk? Vilken tid pratar vi om?
 
Namnet bruk får mig osökt att tänka på den närbelägna Lyckebyån med sina forsar. Titta på kartan på Blekingerötter. Jag är emellertid osäker på om Bastasjö sträcker sig ända ned till ån.
 
Mariefors bruk som låg en bit norr om Augerums kyrka tillhör så vitt jag vet Mölletorp. Där tillverkade man papper en gång i tiden. På 1950-talet när min far arbetade där var det en mekanisk industri.
 
Databas Blekinge ger följande träffar på Mariefors:
 
Namn Ambrosiani, Sune  
Titel Förteckning över kända pappersbruk intill mitten av 1800-talet  
Ingår i Förf:s Papperstillverkningen i Sverige intill 1800-talets mitt. - Stockholm, 1923. - S. 181-198  
 
Namn Ambrosiani, Sune  
Titel Tabell över kända handpappersbruk i Sverige  
Ingår i Förf:s Papperstillverkningen i Sverige intill 1800-talets mitt. - Stockholm, 1923. - S. 176-180  
 
En bit uppströms ligger Johansfors. Det står Pap. br. (pappersbruk) på kartan. Vilken by Johansfors tillhör vet jag inte. Varken Johansfors eller Holmens bruk ger några träffar på Databas Blekinge.
 
Ytterligare en bit uppströms ligger det ännu existerande Lyckeåborgs bruk, spikabruket. Jag vet inte heller till vilken by Lyckeåborg räknas. Den skola som låg öster om ån mellan Johansfors och Lyckeåborgs bruk kallades Möllåkers skola. Inte heller Möllåker finns som byanamn i Augerums socken.
 
Bastasjö bruk kanske skulle kunna ha varit något av dessa bruk.
 
Maximilan Axelsson har skrivit åtskilliga artiklar i Carlskrona Weckoblad som berör Bastasjö:
 
Namn Axelson, Maximilian  
Titel Nya vandringar i Blekinge  
Ur Carlskrona Weckoblad. - 1875:11/2, 18/2, 20/2, 27/2, 4/3, 6/3, 9/3, 11/3, 27/3, 15/5, 22/5, 29/5, 8/6, 12/6, 17/6, 19/6, 13/7, 24/7,7/8, 19/8, 21/8. - [22] bl.  
 
(Databas Blekinge)
 
Mvh Christian

2003-12-16, 12:26
Svar #2

Thomas Hyllengren

Tack Christian,
 
En hel del att forska vidare på...
 
Min fru härstammar från familjen Hansen som ägde bruken Lyckeåborg, Mariefors och Bastasjö i slutet av 1800-talet. Torvald! Johan Teofil Hansen (1839-1916) hade titeln Disponent i Bastasjö.

2006-03-18, 23:08
Svar #3

Magnus Jönsson

Hej Thomas,
 
Ett gammalt inlägg som kanske kan få något svar härigenom.
 
Såsom boende alldeles i närheten av Bastasjö har jag snappat upp en del om bygden.  
 
Något Bastasjö Bruk har sannolikt aldrig funnits. Precis som tidigare sagts så finns och har funnits ett flertal olika bruk i Lyckebyån strax norr om Augerums Kyrka. Fortfarande finns Lyckeåborgs Bruk kvar i drift.Utöver vad som tidigare har nämnts kan man också nämna Augerums Kvarn som ligger precis vid kyrkan i Augerum. Det är ju nu inte ett bruk, men ändå.
 
Om man bortser från själva Bastasjö Gård har jag aldrig hört talas om något annat företag med ortsnamnet Bastasjö i förutom Bastasjö Mejeri som var knutet till gården.
 
Bastasjö Gård däremot var en på sin tid mycket vacker och välmående gård. Under större delen av 1900-talet ägdes den av släkten Apel. Bastasjö Gård brann ned till grunden den 30 oktober 1997 varvid den siste ägaren omkom. Huvudbyggnaden förstördes totalt men en sidobyggnad klarade sig undan lågorna, men denna revs senare. Idag är endast uthusen kvar och på platsen för gårdens huvudbyggnad och sidobyggnad har Karlskrona kommun uppfört ett behandlingshem.
 
Vad gäller orten Lyckeåborg borde det anses som en egen by. Jag har inte varit inne och tittat i kyrkoböckerna om det är så eftersom min egen släkt inte har någon anknytning till Augerums församling förrän i senare år. Om Lyckeåborg inte anses som en egen by kan kanske någon av följande näraliggande byar vara till någon hjälp: Mölletorp, Biskopsberg, Strågeryd, Klementsmåla,Krokebäck.
 
I postens värld lydde Lyckeåborg under poststationen i Torskors då det i byns affär fanns ett postombud (Torskors Postombud 1) några år på 1940-talet. Det har dessutom under en mycket kort period under 1870-talet funnits en poststation i Biskopsberg.
 
 
Mvh
 
Magnus

2006-03-19, 15:46
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Jag tittade lite i HFL 1873-1878 Augerum (L).
Torvald Hansen idkade oljeslageri som kallades Mariefors, beläget på nr 42 Mölletorp 5/8 hemman. Han var bosatt på nr 50 Bastasjö 1/2 hemman, där bodde också arbetarna som arbetade på Mariefors.
1879 köptes Bastasjö av Axel Salander. Oljeslageriet på Mölletorp har då bytt namn till Bastasjö bruk, och Torvald Hansen var bosatt på bruket.
Lyckeåborg järnvalsverk m m ägdes av Greger Valdemar Hansen, f 1831 i Köpenhamn.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna