ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Godou, Harmånger dödbok 1763  (läst 551 gånger)

2002-12-29, 13:05
läst 551 gånger

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
På adressen nedan har jag en text som är svår att tolka. Vore tacksam för all hjälp och kommentarer kan ni ju skriva här i så fall - eller skicka ett mail, men då blir det ingen diskussion...
Mvh Niklas
 
http://hem.bredband.net/b143499/saragodou.htm

2002-12-29, 13:55
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Niklas!
 
Så här tolkar jag texten:
 
1763 d. 6 Febr. Begrofs änkan hustru Sara Godo på Strömsbruk, hwilken war född år 1686 på Wira bruk, af mästersmeden därstädes Hendrich Godo och des hustru Botila Skult. Hemma hos sina föräldrar wistades hon til sitt 16=de år, sedermera tiente hon hos hederligt folk merendels i Stockholm, intil des hon trädde i ächtenskap med Enklingen Bertil Martin hammarsmed på Haddebo bruk år 1711. Då hon på sitt 25 ålders år war i början af giftoåren flyttade de ifrån det ena bruket til det andra, intil des han år 1725 blef hammar...
 
Fortsättning finns tydligen på nästa sida.

2002-12-29, 15:23
Svar #2

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Tackar för detta!! Men att det fanns en sida till måste jag ha missat (!). Får beställa hem korten igen och se vidare. Att Bertil var änkling var en nyhet. Botila Skult antar jag är en annorlunda stavning av namnet Schult - en smedsläkt som förekommer vid Virå Bruk. Arbetar vidare...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna