ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gnarp (AI:1) husförhörslängd 1739-1754 sid 33  (läst 586 gånger)

2012-03-06, 09:40
läst 586 gånger

Utloggad Ann-Sofie Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 22:11
    • Visa profil
Som den nybörjare jag är så har jag svårt med det äldre sätter att skriva. Vad heter fadern i efternamn? Tittar man 1744 några rader längre ner så ser det ut att ha ett litet hjärta längst upp, är det H.. eller J?
 
Heter han kanske Hansson eller Jönsson/Jonsson? Jag ville få det till Jönsson eftersom det ser ut som prickar över ö, men sedan har jag förstått att man kan ha prickar/ringar över bokstäver utan att det innebär å/ä/ö. Och då blev jag osäker på vad det egentligen står för efternamn.
 
Och han på tredje raden som är son i familjen, som jag trodde var Jöns Michelsson, han kanske heter Hans? Sonen Johan längre ner har ju en helt annan begynnelse-krumelur. MEN nedanför när man börjar på nya rader 1744 ser det ut att kunna vara samma bokstav som man använt på namnet Johan.

2012-03-06, 10:39
Svar #1

Utloggad Ewa Olsson Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 404
  • Senast inloggad: 2016-04-15, 19:47
    • Visa profil
Hej, jag tolkar det till att han heter Michal Jönsson. Om du tittar på år 1744 så avlider han och finns i dödsboken C:2 sid 89, där ser man bättre vad han heter. Sonen heter mycket riktigt Jöns 16 år och Johan 9 år, mvh Ewa

2012-03-06, 11:38
Svar #2

Utloggad Ann-Sofie Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 22:11
    • Visa profil
Tack.  
 
Jag har hittat en Michal Jönsson död 6 maj 1747. Det stämde inte med sidorna när jag gick in via ancestry... den sa att s 89 inte fanns, men jag hade hittat denna post tidigare så jag gissar att det var den du menade?
 
Men det står att han var 70 år när han dog... det stämmer ju inte med husförhöret. Född 1677 eller ca 1682. Har även 1694 men det är nog fel.
 
Jag tror att jag snart ger upp den här hobbyn när inget stämmer hur jag än försöker få ihop det. Hur vet man att det är samma person när man inte kan bekräfta det i andra poster, för i de andra posterna får man helt andra årtal. Nu har jag tre födelseår på Michal Jönsson och två på sonen Jöns. Jag har 2 olika föräldrapar som kan vara Jöns föräldrar men hur jag än försöker reda ut vilken familj han kommer från så kör jag fast.
 
Men tack för läshjälpen i alla fall! Då vet jag hur jag ska tolka den bokstaven i framtiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna