ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gnarp C:1 Död 1706 GID 1752.23.68800  (läst 584 gånger)

2007-05-13, 22:48
läst 584 gånger

Titti Dahlström

Hej
 
Någon som kan hjälpa mig med att tyda följande dödsnotis ur Gnarps Dödsbok? GID 1752.23.68800
 

 
Tack på förhand
Mvh Titti

2007-05-14, 11:13
Svar #1

Titti Dahlström

Början på tolkning, men det saknas en del ord...
 
hustru Margeta, Sal. Joh: Johanss bondes efterlefw. änka i Gryttie, född i Böhle, ___ för
äldrar war Anders Hansson och hustru Kerstin: ____ hwilka som från ____ __________
itt åhr ____ i ________ _____ Jan Jansson Drakå___(?) _______ i _____ ______ med
änklingen Johan Johansson, sammanlef(?) 27 åhr, __gt 8 barn, men ____ ______ för:
åter 2 döttr. Lefwat änka 14 åhr. _____ christelig ______ af _____ _______
__________ d. 13 Nov. Afled i en ______ ______ d. 27 Ejusdem ___ ___ som hör(?) ____ ______
i ______ och ___________ 72 åhr , och begrafs Dnca 1 Adventis d. 2 December
____ _______ ifrå sin måg Pär Anderss ________ gård i Wallorna.
 
Mvh Titti

2007-05-16, 18:47
Svar #2

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
hustru Margeta, Sal. Joh: Johanss bondes efterlefwerska i Gryttie, född i Böhle, henes för äldrar wore Anders Hansson och hustru Kerstin: Hoos  hwilka hon här? war ____ __________ett åhr tient i St. Wall hoos wält Jan Jansson Drakå?  och wid hemkomsten i ächtenskap kom med änklingen Johan Johansson, sammanlefde 27 åhr, __gt 8 barn, men döda blifve? förutom 2 döttr. Lefwat änka 14 åhr. Och efter christelig beredelse af herrens ____ d. 13 Nov. Afled i en sal. stund? d. 27 Ejusdem ___ då hon här haft sin wandel i stillheet och sachtmodigheet 72 åhr , och begrafs Dnca 1 Adventis d. 2 December hon uthbars ifrå sin måg Pär Anderss wästerst gård i Wallorna.
 
Eftersom ingen annan provar så, men längre än så här kom jag inte, hoppas någon annan kan hjälpa dig med resten och rätta mina fel.
MVH Samuel

2007-05-21, 10:03
Svar #3

Titti Dahlström

Tack för hjälpen Samuel!  
Jag har klurat vidare efter mitt inlägg och kommit fram till flera ord som stämmer med vad du skriver.
Jag är dock inne på att det står H: Wall, skulle kunna vara Hustavallen, en fäbod som verkar ha funnits i området vid den tiden om jag fattat rätt. Men det är min gissning.
 
Jag tror att det står ägt 8 barn, verkar vara vanlig skrivning i trakten.  
 
Mvh Titti

2007-05-28, 16:18
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Nog tjänte hon säkerligen i ungdomen på någon eller några av bovallarna i Gnarp, men det var för trivial information för att det skulle tas upp i en nekrolog i början av 1700-talet. Så här står det:  
 
...hoos hwilka hon hemma war :/ wndantagande ett åhr tient i H[udiks]wall hoos wäl[akta]d Jon Jonsson Drake /: och wijd ...

2007-05-28, 22:59
Svar #5

Titti Dahlström

Aha, så långt som till Hudiksvall gick inte mina tankebanor. Letade i Gnarps omedelbara närhet...
 
Tusen tack Lars :-)
 
Mvh Titti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna