ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färila HVIa:2 (1734-1768) Bild 136 / sid 258  (läst 552 gånger)

2013-09-04, 22:11
läst 552 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej!
 
I  Färila HVIa:2 (1734-1768) Bild 136 / sid 258 framgår att  Johan Jonsson född 28/5 1675, Walla, Färila dog 6/7 1745. Han var min mf mf mm ff.  
 
Anteckningen är lång, verkar för lång att kopiera in i Anbytarforum. Har lyckats tyda namnet på Johan Jonssons far och mor. Känner igen namnet på frun. Något hände när någon var 27 år. Han hade fyra barn, 3 söner och en dotter. Något har att göra med 46 år, kanske varade hans äktenskap så länge. Något hände 29/11 1699, kanske gifte han sig då.
Mer känner jag inte till om honom (i och för sig ganska mycket med tanke på att det rör en person som föddes för mer än 300 år sedan).
 
Nu ligger denna lockande anteckning låst för min blick, har inte kompetens nog att tyda den. Och eftersom den är så lång förväntar jag mig inte att någon ska gå in i arkiven och leverera en komplett översättning.
 
Men tänker att det kan finnas en möjlighet att någon med god kunskap att tyda gammal text tar en titt på texten och kan vaska ut något ur den. Tar tacksamt emot all hjälp som går att få.
 
Hälsningar Britta

2013-09-05, 10:48
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej Britta.
Jag försöker sammanfatta texten så här, men påstår inte att min stavning är normaliserad eller riktigt rätt: Han tjänade sina föräldrar intill sitt 24 år då han gifte sig den 29/11 1699 med sin i sorgen qwarlåtne kära maka Cherstin Olofsdotter i Walla. Han hade sammanleft med henne i 46 år och välsignats med 4 barn, 3 söner och 1 dotter. Däraf en son är i sin fjärde barndom död blef, men de öfvriga lefwa än......./och sen text om han liv.  
Sen: Uti sin lifstid har han warit både hälsosam och sjuk, hälsosam intil år 1738 då han af ett fall på gården fick en ganska svår ryggwerk, att han (blev sängliggande ett tag, men sen tillstötte) brösttäppa. (Han kallade själv på prästen för att få den heliga nattvarden).
 
PS. Skulle vara roligt om någon kunde översätta alla ord, för där finns mycket skrivet om han liv och levene. DS
 
Mvh Siv

2013-09-05, 20:40
Svar #2

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Siv!
 
Varmt tack för att du tog dig tid att låsa upp en del av texten, den berättade mycket. Och vilka formuleringar: ..i sin fjärde barndom död blef..
Ska titta vidare på texten, kanske kan jag komma lite längre med ditt generösa bidrag.  
 
Hela den där boken är full med livsberättelser om avlidna i Färila. Jag fortsatte leta vidare i går kväll och hittade ytterligare två anor som återfinns med långa livsberättelser i just Färila HVIa:2 (1734-1768). Kanske finns det fler.
 
Förstår att det har blivit dags att lära mig mer för att kunna tyda gamla handskrifter.  
 
Hälsningar Britta

2013-09-06, 11:36
Svar #3

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Har själv anor från Färila och det är en fröjd att läsa deras dödböcker och även andra socknar där prästen har lagt ner en hel del arbete med dödsrunorna. Lycka till.
Mvh Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna