ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delso Hfl - Barnets rätta far?  (läst 464 gånger)

2005-02-04, 14:09
läst 464 gånger

Patrik Andersson

Hej
 
I äktenskapet mellan Husmannen och Skomakaren Lars Jonsson (f. 1826) och Sigrid Ersdotter (f. 1844) återfinns hustruns oäkta dotter Margta (f. 1861), men vem står nämnd som hennes verkliga far i kolumnen till höger och framför allt var ifrån var han?
 
Denna person och han boställe omnämns två ggr med följande Genline ID:
 
82.4.22300 och 82.48.25200
 
Mycket tacksam för svar
 
Mvh

2005-02-04, 15:16
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Patrik,
 
Helt säker är jag inte, men jag tyder det till Per Erik i Pretting.... Det finns ett Prettingberg i Delsbo och jag har hittat en möjlig Per Eriksson, som du kanske borde undersöka närmre, i Delsbo AI:15A, sidan 178, GID: 82.46.64700. Där finns en notis som jag tyder till Rymt till (Amerika?) 1868.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2005-02-04, 17:01
Svar #2

Patrik Andersson

Hej Yvonne
 
Stort tack för ditt snabba svar!
 
Pretting(berg) låter rimligt och intressant även om jag bara lyckas tyda det till Prettingen. Kanske var det en variant skrivare använde sig av?
 
Om nu denna Per är den riktige fadern och att han 1868 rymmer till Amerika så återfinns han snart i samma socken ånyo! I samma bok, men på sid 184 gifter som nämligen den nu varandes Smeden Per Ersson i april 1875. Visserligen har hans födelsedatum korrigeras till 9/1 i stället för 7/1 med det riktiga (7/1) är åter i bruk i nästa bok [Gen ID 82.5.63100].  
 
I båda fallen nämns hans far varandes Erik Persson i Prettingberg och i den förstnämnda noteringen hänvisas också direkt till sidan 178 varifrån han inkommit strax före vigseln. Att det är samma person får anses alldeles klart. Dock har jag ännu inte hittat något som binder honom till Margta, bortsett från de två ursprunliga anteckningarna om vem hennes fader skall ha varit.  
 
Hur pass troligt bedömer du att Margtas far är denna Per Eriksson Yvonne?
 
Tusen tack åter igen.
 
Mvh

2005-02-04, 20:25
Svar #3

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej igen, Patrik,
 
Pretting(en) var vad jag också trodde att det stod, men jag var väldigt osäker på de sista bokstäverna... Prettingberg är det enda i Delsbo som jag kunde hitta och som kunde passa in, därav att jag misstänker att det är rätta platsen, vilket du ju själv också är inne på.
 
Kanske hade den som skrev in det lite bråttom, eller så kanske Prettingberg helt enkelt gick under namnet Prettingen i folkmun, det kan ju alltid vara värt att kolla upp.
 
Varför jag föreslog just denne Per Eriksson, beror på att de flesta andra i Prettingberg med det namnet antingen var gifta (vilket iofs inte är något hinder, för en del i alla fall), eller att de är för unga för att vara lämpliga som barnafäder. Vad gäller hur trovärdig som far han sedan är, så kan man ju aldrig vara helt säker förrän man har kontrollerat om det finns något mål i en dombok.
 
Något som talar emot, är att det inte finns någon som helst notering på honom, att han skulle ha barn utom äktenskapet, medan däremot fadern nogsamt, om än otydligt, har angetts på den presumtiva dottern Margta.
 
Jag tycker inte att du ska skriva in honom som far i dina antavlor, på så här lösa boliner, däremot bör du absolut ha honom i åtanke vid eventuell framtida domboksforskning.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna