ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjuråker, hurförhör 1779-1793, s.170  (läst 1123 gånger)

2011-12-18, 16:56
läst 1123 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
min ana Per Skjänk (född 1762) hittar jag i Bjuråkers Husförhör, 1779-1793 (s.170)
Där står det att han flyttade till Spångmyra och efter det står det under rubriken omständighet Finland, vad innebär detta?
Flyttade han till Finland? Varför?
Krig? (han var soldat)
 
mvh Johanna

2011-12-19, 02:38
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Johanna!
 
Det låter som en trolig förklaring; det s. k. svensk-ryska kriget utspelades just åren 1788-90 efter att Sveriges kung Gustav III anfallit Ryssland i hopp om att återta förlorat område, samt att hejda den ryska inblandningen i Sveriges inre angelägenheter. Kriget slutade oavgjort, bland annat på grund av att vissa höga svenska officerare begick myteri, det så kallade Anjalaförbundet. Ett antal regementen var posterade i Finland vid samma tid, så det låter troligt att även Per Skjänk befann sig där 1788-90. Kanske det finns en mer exakt datering i generalmönsterrullorna, vet du vid vilket regemente han tjänade?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-19, 13:51
Svar #2

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Markus,
 
Tack för din hjälp!
Ja, det verkar vara detta kriget som han var med i Pehr.
Vad kul att få lite historia  
Jag vet tyvärr inte vilket regemente som han tjänade i, hur kan jag gå tillväga
för att hitta detta?  
Jag använder mig av Svars hemsida, kan jag hitta detta här?
 
mvh Johanna

2011-12-19, 20:12
Svar #3

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2999
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2011-12-20, 10:17
Svar #4

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Kenneth,
 
tack för din hjälp!
Vart hittar du vilket regemente han tillhörde?
Kan man hitta mer information om Pehr och hans tjänst i Hälsinge regemente?
 
mvh Johanna

2011-12-20, 12:08
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Johanna!
 
Det är alltid kul att kunna ge sina förfäder lite kött på benen, militärer är extra roliga eftersom man där ofta får veta hur långa de var, hur de klädde sig, vilken färg de hade på kläderna och hur deras hästar såg ut.  
 
Jag kom fram till samma slutsats som Kenneth, att det bör röra sig om Hälsinge regemente. Detta regemente var indelt (alltså att varje soldat hade ett eget soldattorp i en viss socken, där han bodde etc. När det gäller indelta ryttare var ett visst antal rusthållare skyldiga att förse sin ryttare med mundering osv.). Det finns även värvade regementen (där soldaterna egentligen inte hade en fast plats i socknen, utan snarast bodde vid sitt regemente och kanske flyttade omkring med detta). I fallet med Per Skjänk ligger det nog närmast till hands att han var soldat vid det indelta Hälsinge regemente.
 
Enligt de uppgifter jag har fått fram tjänade soldaterna i Bjuråkers socken under Forssa kompani vid Hälsinge regemente (några av dem vid Delsbo kompani). Efter lite grävande fick jag dock fram att Forssa kompani fick detta namn först vid mitten av 1800-talet, och när Per bör ha varit soldat där (runt 1790) hette det Förste majorens kompani (Premier Majorens Compagnie). Jag har kikat igenom 1792 års generalmönsterrulla men hittade tyvärr inte Per. Dessa generalmönsterrullor finns dock tillgängliga via SVAR:s hemsida, så att du själv kan leta efter Per: om du söker i sökfältet längst upp till höger på själva startsidan efter generalmönsterrullor, sedan klickar du på träff nr 2. (Generalmönsterrullor). Där klickar du dig vidare Till generalmönsterrullorna och slutligen väljer du regementet i rullisten Skannade regementen. Hoppas att han dyker upp.  
 
En idé om du inte hittar honom runt 1790 är att se om du kan hitta honom i husförhörslängderna senare, där bör det stå vid vilken rote han var soldat. På så sätt kan man lättare pricka in honom, vet du i vilken by och socken han bor sedan han gift sig?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna