ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergsjö C:2 Döda s.422  (läst 644 gånger)

2008-01-04, 23:22
läst 644 gånger

Utloggad Linda Blied

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-01-09, 12:06
    • Visa profil
    • www.blied.se
Hej!
 
Jag har svårt att tyda följande dödsruna över Erik Larsson som avled i Åkern, Bergsjö i december 1739. Jag ser brottstycken ur något om såldat, att han fick avträda sin hemman till mågen Christopher och att han tvingades leva i fattigdom. Någon som kan få ihop resten?
 
Med vänlig hälsning,
 
Linda
 

2008-01-05, 10:46
Svar #1

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Till Linda, delar ser jag så här:
Erik Larsson, född af framl bondefolket Lars Eriksson o hust Ingrid Jonsdotter, Åkern, har lefvat i äktenskap med qwarlåt änkan Cecilia Jonsdotter 49 åhr warit 6 år borta i Öster-... ; och sedan i Åk.. dels på näste (?) grannens hemman, dels på fadrens ... .... tredjemans såldat. Och sedan han, för sina ... ... och crafter (?) skul, måste afstå hemmanet til sin måg Christ .... har han med hustrun warit för sig sielf i fattigt tilstånd, hwarföre han på slutet åtniöt hielp af fattig ... blef siuk d 28 decemb död d 31 och begrafd d 6 Jan. Hade .....lefvat 71 år 3 månar  
Hälsningar Elvi Sandberg

2008-01-05, 11:59
Svar #2

Utloggad Linda Blied

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-01-09, 12:06
    • Visa profil
    • www.blied.se
Hej Elvi och tack för hjälpen! När jag nu använder din tolkning som grund undrar jag om det inte kan stå har varit 6 år bonde i Östertanne och sedan i Åkern.
 
Hälsningar, Linda

2008-01-05, 12:44
Svar #3

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Till Linda,
det gör det ju! /Elvi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna