ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järvsö dombok AI:a 35 bild 6 Arkiv Digital  (läst 635 gånger)

2012-07-05, 19:35
läst 635 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Jag skulle bli glad om någon kan hjälpa till med tydning av den dom som finns på mitten av bild 6 från den 17 mars 1858, dvs Järvsö dombok AI:a 35 i Arkiv Digital. Det handlar tydligen om någon tvist kring mark, men de verkar ha förlikats. Sjols Mårten Persson är min farfars farfar.

2012-07-05, 23:04
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Gör ett försök, luckorna kanske någon kan fylla i.
S.D.(samma dag) Vid uprop till åter är företagande af det, enligt hvad Domboken för den 27 sistlidne October under ? 8 utvisar, till detta ting upskjutne mål emellan Herr Apothekaren Johan Julius Brun, såsom egare till Krono Skattehemmanet No 5 i Stene? Kde (Kärande), samt Torparen Sjols Mårten Persson i ? och Udde Jon Persson i Roteberg Sde (Svarande) ang(åen)de afträdande af den från berörde hemman afsöndrade fäbodelägenheten Hofsätra?, anmäldes berörde mål vara genom förlikning af parterna bilagdt, dervid H(ärads) R(ätte)n lät bero, hvadan målet skulle såsom förfallet utur Domboken från vidare åtgärd afskrivas. Såsom afsades.

2012-07-07, 09:15
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Stig-Ove - tusen tack! Alltså föregicks detta domslut av en tidigare förhandling. Men vad striden stod om förstår man ju inte, kanske betalningen? Men vet någon om man med utgångspunkt i de här formuleringarna kan dra slutsatsen att köpet eller överlåtelsen gick igenom? Byns namn ska för övrigt vara Stavsätra, eller Stafsättra. Mårten flyttade senare till denna by.

2015-06-03, 17:10
Svar #3

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hej!  
 
Jag undrar om någon vet om det står någonting om Anders Jonsson född 2/10 1854 i Stene 2, Järvsö socken.  
Hans mor var Margta Andersdotter född 1829 i Bondarv, Järvsö socken.  
Anders (1854) var oäkta son och jag undrar om det finns någon som vet om någon blivit dömd vid ting när det gäller faderskapet.  
 
Med vänliga hälsingar,  
Erik Andersson  
erske@msn.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna