ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giftemål mellan Maria Elisabet Wadensten och Jacob Lindgren  (läst 915 gånger)

2003-03-03, 19:53
läst 915 gånger

Catharina Olsson (Cathis)

Hejsan
 
Skulle jag kunna få hjälp och läsa vad som står. Och vad betyder avvittring? Kan någon hjälpa mig att tyda texten.
 
 
 
Hälsningar
Cathis Olsson

2003-03-03, 20:07
Svar #1

Catharina Olsson (Cathis)

Och här kommer bilden - får jag skylla på att jag för dagen skaffat en sprillans ny scanner-printer-kopiator maskin med diaboliska krafter... Här är bilden
 
Tacksam för all hjälp
Cathis Olsson
 

2003-03-03, 20:09
Svar #2

Catharina Olsson (Cathis)

Känner någon till Elisabet Roos som även är kännd under namnet Hultman - hon avled i Veinge 1723. Men vet någon var och när hon är född? Första gången jag mötte henne var i Halmstads församlingsböcker 1711.
 
Hälsningar
Cathis

2003-03-03, 22:24
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett försök:
 
Junii d. 24 Copulerades kåcken af Tierby by Mester Jacob Lindgreen med klåckaren i Weinge Johan Wadenstens dotter Maria Elisabet Wadensten; afwittringen eftter mannens förra hustru Elisabet Roos war ingen i ty han barnlöös war ock äi någon slecht å sin sido hade, som altt med skrifttel. wittnesbörd af fräl?e Inspectoren Nills Åhwall på Wapnö herregård med nampn ock Signete bekräfttat fantz.
 
Avvittring vid omgifte sker när det i det tidigare äktenskapet finns barn, vars arv efter den avlidna föräldern ska bevakas. Ungefär så.

2003-03-04, 08:55
Svar #4

Catharina Olsson (Cathis)

Hejsan Anders och andra
 
Vad betyder  
 
mannens förra hustru Elisabet Roos war ingen i ty han barnlöös war ock äi någon slecht å sin sido hade
 
Jag förstår inte eftersom Maria Elisabet var ett av tre gemensamma barn... Kan någon förklara för mig?
 
Kanske är jag trögtänkt
 
Hälsningar
Cathis

2003-03-04, 09:18
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Catharina
 
Försök att läsa det så här:
avvittringen efter mannens första hustru, Elisabet Roos, var ingen
 
därefter kommer förklaringen:
ity (därför att) hon var barnlös och inte hade någon släkt på sin sida
 
Maria Elisabet var Jacobs andra hustru.

2003-03-04, 09:26
Svar #6

Catharina Olsson (Cathis)

Bo! Om du hörde ett klirr så var det 25 öringen som trillade ner. Nu förstår jag. Varför lämnar släktforskningen mig alltid med flera frågor än vad jag hade tidigare. Nu måste jag ju hitta vem denna Elisabet Roos var... Tidigare var jag ute och for efter fel Elisabet...
 
TACK FÖR HJÄLPEN
Cathis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna