ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veddige mtl 1700 och 1710  (läst 502 gånger)

2006-02-21, 11:26
läst 502 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,  
nu har jag vridit och vänt på detta så många gånger! Mina ögon måtte ha låst sig alldeles. Finns någon vänlig medmänniska som skulle kunna hjälpa mig i nöden (för jag är ju så nyfiken på vad där står!)


 
I denna bild från mantalslängd Veddige 1700, gården Hjörne, finns tre ord i marginalen till höger. Det första är väl Enkl (kanske), men resten?
 


 
Samma gård, tio år senare. Jag får det till (kanske önsketänkande?) att Anders Alfsson har en son här? Vad heter han?
 
Tack på förhand
Britt
-som lär mig läsa gamla stilar bättre och bättre, men har långt kvar till att verkligen kunna

2006-02-21, 14:04
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Britt!
 
I den övre texten står det Enkel: d: afweken landet.
 
I den nedre har du rätt, det står först s., men sedan är det lite konstigt. Det borde vara hendrich, men i:et saknas. Jag tror ändå att det ska utläsas som s. hendrch.

2006-02-21, 15:11
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Tack, Jens! Att drängen afwek från landet är kanske lite kul att veta, men att där fanns en son Hendrich är verkligt intressant! Det namnet finns sedan i flera generationer på gården.
Jätteglada hälsningar
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna