ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SCB Födda 1884  (läst 908 gånger)

2015-09-05, 11:45
läst 908 gånger

Utloggad Mariana Brink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-05-30, 08:41
    • Visa profil
Hej,
 
Kan nån hjälpa mig och tyda vad som står i noteringen om min mormors pappa Carl och hans bror Gustaf?
De är tvillingar och födda 8/8-1884 i Stafsinge. Mamma är Anna Christina Johansdotter.
Det finns en fader angiven och jag funderar om noteringen som står är att det skett en i förhandling i rätten?
 

2015-09-05, 12:45
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Nej, någon förhandling i rätten har inte skett. Det är ju ett utdrag av födelseboken så det står:
Rätteligen utdraget betygas
Stafsinge Pastorsexpedition d. 31/12 1884.
I originalboken står samma far angiven.

2015-09-05, 12:57
Svar #2

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 15:50
    • Visa profil
Där står:
 
Rätteligen utdraget betygar
Stafsinge Pastorsexpedition d 31/12 1884
 
Detta är bara ett intyg på att uppgifterna är rätt avskrivna. Det är tydligen inte i ordinarie födelsebok du hittat detta.
 
I husförhöret kan man se att Gustaf bara blev 2 dagar gammal.
 
Mvh
Göran

2015-09-05, 13:25
Svar #3

Utloggad Mariana Brink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-05-30, 08:41
    • Visa profil
Tack för Era svar.  
Det stämmer att det inte är från ordinarie födelseboken utan det är från SCB-utdraget.
Varför är det skrivet på mina släktingar? Det borde ju gälla för hela boken och samtliga personer som står däri?
 
Att jag trodde att det ev hade med rätten att göra är för att släktingar har sagt att det i någon handling skall stå att modern förförde fadern. Hon var ju äldre än han. Det hade varit intressant att hitta den handlingen.

2015-09-05, 14:43
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det står samma nederst på vänstra sidan av varje uppslag. Att det är skrivet vid dina släktingar beror bara på att deras notis står nederst på sidan.

2015-09-05, 15:09
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Kollade lite på Carl/Karl framåt i böckerna, och han hette Johansson fram till åtminstone 1921. När jag sedan tittar på dödskivan så står hans som Lorentsson. Även hustrun heter det, så de måste ha ändrat efternamn någon gång mellan 1921 och 1966, när Carl dör. Den yngste sonen får namnet Karl Erik Lorentz, så det kanske fanns någon Lorentz i släkten som gjorde att de bytte namn. Kanske fanns det fler snickare som hette Karl Johansson, och han ville byta namn för att inte bli förväxlad med någon av dem.

2015-09-10, 09:15
Svar #6

Utloggad Mariana Brink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-05-30, 08:41
    • Visa profil
Hej Carin,
 
Det har jag missat att det står så på andra sidor också.
 
Namnet Lorentz kommer från Carl´s morfar som hette Johan Lorentz Mårtensson. Ev stämmer det att han ändrade efternamnet på grund av att inte bli förväxlad med nån annan snickare. På den senare tiden av Carls arbetstid jobbade han som kyrkvaktmästare. Min mamma har berättat att hon var med i kyrkan o ringde i klockan och också att Carl hörde dåligt på grund av klockorna.
 
Tack för din hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna