ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Bengtsdotter f. 30-3-1788 - Slättåkra  (läst 701 gånger)

2009-10-01, 14:01
läst 701 gånger

Utloggad Gary Fraser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 21:54
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har en lite problem med Karin här. Under hennes tid i Asige, varje record för 40 år säger att hon är född 30-3-1788 i Slättåkra, men när jag kollar döptbok i Slättåkra, finns hon inte.
 
Gid för den sista record av henne finns på 1872.23.88300, fru till Johannes Olsson Ölheim som också har en stor konstigheter.
 
Född 29 Oct 1786, in Slättåkra, hans föräldrar läsa som Hans Gudmundsson och Cajsa Bengtsdotter. MEN, varför heter han Olsson? Det finns ett Johannes till, född till Olof Persson och fru, som ligger över på döptboken som var född den 6:e Oct. GID 1837.15.99000, men varför skulle han har den datum av den 29:e i alla senare hfl??
 
Någon hjälp skulle vara väldigt uppskattades (och förlåt för min svenska!)
 
MVH
 
Gary

2009-10-03, 23:26
Svar #1

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Gary!
Jag ser att du inte fått nån respons på ditt meddelande på några dagar.
Jag har kollat fb för den aktuella tiden och där finns ju inte Karin med.
Själv använder jag AD så dina referenser med GIDnummer ger mej ingen ledning var jag kan gå in för att ev. hitta en ledtråd. Kan du ex.vis ge mej vilken bok och ev. sidnummer eller ort så kanske vi kan hitta en ledtråd.
Ang. Johannes och de två du hittat i fb Slättåkra 1786 så kan du utesluta dom för på bägge två är över deras namn noterat död, alltså dog de bägge två späda som jag tolkar det.
MVH
Kjell på Rickardsgården

2009-10-20, 20:18
Svar #2

Utloggad Bo Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-02-14, 09:49
    • Visa profil
Hej
Jag har också letat förtvivlat efter Karin Bengtsdotters riktiga födelseort/datum, utan att hitta den. Jag har inga andra tips att ge.
Däremot tror jag att jag har svaret på Johannes. Det är mycket riktigt två Johannes som föds efter varandra. Jag tror att prästen skrivit fel. Han har sedan strukit över den andre Johannes. Den förste Johannes har dessutom fadern Olof Persson, vilket alltså stämmer med Olsson. Kan det vara nåt?
Jag är fö mycket intresserad av varifrån tillnamnet Ölheim kommer, finns det någon självklar förklaring för er som är i från trakterna?
Hälsningar
Bosse

2010-11-29, 16:42
Svar #3

Utloggad Gary Fraser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 21:54
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Jag hade kommit till samma beslut om Johannes, och det verker troligt att han har blandat två Johannes tillsammans. Frågan finns fortfarande, vilken är rätt? Hans föraldrar verkar stämmer, så tänker jag att gå vidare med dem, men annars är det mycket oförklarat information.
 
När det gäller Ölheim, han skaffade denna namn pga han var en båtsman och en reserv soldat. Hur han kommit på namnen kan vem som helst gissa. Jag är utländskt och fattar inte hur de bestämmer vilken namn att ta så kan jag inte erbjuder någon information där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna