ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ränneslöv GID: 1829.13.47800  (läst 890 gånger)

2010-03-11, 22:17
läst 890 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med hur jag skall tolka bifogad födelsenotis. Det står klart och tydligt död efter Bengt, men detta är sedan struket.
Jag har i flera år försökt att knyta denna Bengt till den Bengt Linderoth som var tunnbindare på Ostiniefararen Gustaf III på dess resa 1791-1792 och som efter hemkomsten finns i Burskapshandlingarna i Simrishamns stadsarkiv. Ansökan är daterad 11/4 1793. Denna Bengt gifter sig sedan i Simrishamn 26/7 1793. De flyttar sedan till Bohuslän. Jag har träffat på en Bengt Linderoth innan giftet och resan med Ostindiefararen och då rör han sig runt Göteborg. När han flyttar in i Göteborg uppgavs han komma från Halmstad och vara född i Skåne, ibland Malmö.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
MVH
Georg

2010-03-12, 17:08
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Georg, som du skriver är ordet död överstruket. Den hjälp jag möjligen kan ge är att föräldrarna är kyrkoherden i Ränneslöv, senare Tvååker, Sven Linderoth och hans hustru prästdottern Catarina Magera. Jag har inte själv någon notering om deras barn, men möjligen kan herdaminnet ge upplysningar?
 
Vänligen,
Calle

2010-03-13, 14:54
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack för svaret och tipset Calle. Var hittar man herdaminnet och vilket pastorat är det i så fall frågan om här, Lund eller något annat? Jag har för övrigt kollat noggrannare på resten av sidorna och det verkar som om det inte är någon överstrykning utan ett streck för att avdela inför nästa person, men jag kan ha fel.
Bengt är hur som helst inte med i första husförhöret i Tvååker i november 1767. Han skulle i så fall varit ca 12 år gammal.
MVH
Georg

2010-03-13, 19:33
Svar #3

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
I herdaminnet nämns endast en son (Olof f 1753 och kyrkoherde i Ränneslöv) i detta äktenskap samt i ett senare äktenskap sonen Christen (kyrkoherde i Skepplanda) samt döttrarna Sara Catharina, Lovisa och Agneta. (Källa: Göteborgs stifts herdaminne). Men herdaminnet är oerhört torftigt och saknar många uppgifter. I regel nämns exempelvis endast de barn som blev eller gifte sig med präster...

2010-03-13, 20:47
Svar #4

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen Mats. Då var den dörren också stängd. Trots att det står död i födelseboken kan jag ej hitta honom i dödboken. Jag får väl förmoda att han är död. Synd, för det var den Bengt Linderoth som närmast kunde förknippas med Skåne.
MVH
Georg

2010-03-14, 10:53
Svar #5

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Förvisso står det inget i herdaminnet, men eftersom just detta göteborgska herdaminne är en omvittnat väldigt dålig genealogisk källa, tycker jag visst att du kan fortsätta att rent hypotetiskt tänka att denne son Bengt är 'din'.
 
Jag känner till flera exempel på andra kyrkoherdar som månat så om sin 'flock' att de vid dödsfall letat upp respektive församlingsmedlemmars födelsenotiser för att sedan där i marginalen notera deras död (oftast följt av ett datum - men inte alltid!).
 
Det kan tyckas långsökt (men inte otroligt) att eftersom Bengt Linderoths bror Olof var kyrkoherde i Ränneslöv åren 1785-1811 och sedan dennes måg Gustav Rabe från  år 1825, så har det ju varit släktingar till familjen som fört kyrkböckerna och kanske som en kuriosa fört in dödsfall i marginalen på sina släktingar när de fått dödsbud från en helt annan ort?!

2010-03-14, 19:01
Svar #6

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Georg
 
Jag rekommenderar dig att studera mantalslängderna.
 
Vid en snabb koll i mtl 1766 (AD-online) sid 601 fanns en son Bengt nämnd. Även Hallands släktforskarförening har dessa längder, och då uppställda efter socken.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2010-03-14, 21:04
Svar #7

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack för hjälpen Mats och Lars-Ola. Då finns det kanske hopp.
MVH
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna