ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgskonstnär?  (läst 6637 gånger)

2003-12-09, 13:48
läst 6637 gånger

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Jag har i min ägo ett porträtt i kol/krita som föreställer min farfars mor, målat i Göteborg av kläderna att döma före eller under första världskriget. Problemet är att bilden (som är väldigt bra) inte är signerad. Min far påstår att konstnären skall ha varit ganska känd bla för en teckning föreställande tre gamla gaturoriginal från Göteborg. Ingen av oss kan dock komma på vad han heter. Finns det någon som känner igen beskrivningen eller har sett tavlan av gubbarna?
 
Hälsningar
Linda

2003-12-09, 13:56
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
På 7:ans ölhall finns en del gamla teckningar på folk. Du kan ju gå dit och jämföra stilen.

2003-12-09, 14:41
Svar #2

Peter Funke (Aningen)

Jag tror mig ha sett tavlan av originalen (bl.a. fiolspelarn, Evert lumpsamlaren och ett tredje original som jag inte riktigt kommer på nu). Är det den teckningen så heter den skepp som mötas (vill jag minnas), och finns troligen i någon bok om original i Göteborg. Sven Schånberg eller Bengt A. Öhnander har den kanske i någon av sina böcker om Göteborg?

2003-12-09, 15:13
Svar #3

Jan-Erik Necander (Nicke)

Den konstnär Ni talar om är Eric Axel Siden (Liss).
Han var född i Sundsvall 1902. Han har studerat på Althins målarskola men även i England, Tyskland och Frankrike.
Han ritade bla. av fiolspelaren, Kalle-Glader och Värmlands-Johan vilka han också brukade kalla skepp som mötas.
Jag har själv några alster av honom hemma.
Han roade sig också med att gå ut på företagen och rita karikatyrer av de anställda. Jag vet exempelvis om att han var på Linjebuss där min far arbetade men han var även på Mölndalsbuss och säkerligen på fler ställen.

2003-12-09, 16:44
Svar #4

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Tack för den snabba hjälpen! Det är mycket möjligt att det är han, särkskilt om han brukade gå runt på företag och liknande. Min farfars mor hade restaurangen Gillestugan på Järntorget och arbetade antagligen också på ölstugan Tullen och där brukade väl många artister hålla till. Jag skall försöka hitta något av hans övriga alster och se om jag kan se någon likhet. Ett problem är att detta inte är frågan om en karikatyr utan av ett riktigt porträtt. Men av utförandet att döma bör det vara gjort av en riktig konstnär, så det kan som sagt säkert vara han.
 
Tusen tack återigen!
 
/Linda

2003-12-09, 16:55
Svar #5

Jan-Erik Necander (Nicke)

Observera Linda att han inte bara gjorde karikatyrer utan han hade även ska vi kalla det normala tavlor. Jag har bla. en tavla där det är hästar och det är något som han ofta hade som motiv liksom barn. Då jag var på ett ställe och handlade så hade de en tegelpanna som han hade målat ett motiv på baksidan av teglet. Tyvärr hade jag ej tillräckligt med kontanter med mig vilket gjorde att jag fick låta bli den. Det var tråkigt men det hade förmodligen varit en raritet.

2003-12-09, 21:28
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jämför här. Den gick kanske för 250 kr.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-09, 21:38
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Det skulle vara roligt att se en bild av Fiolmannen. Han gick alltid med sin fiollåda och gymnastikskor, i Göteborg.
Det fanns också ett original, som kallades för sheriffen, som satt på Grand Bazar.
 
Nu har jag väl svävat ifrån ämnet igen  
 
Hälsn. Eivor

2003-12-10, 00:12
Svar #8

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Varsågod Eivor, här är Fiolmannen, Värmlands-Johan och Kalle Glader:

2003-12-10, 00:40
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Joel,
 
Tack så *himla* mycket.
Fiolmannen känner jag igen.
Det var väldigt snällt av Dig att lägga ut bilden.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2003-12-10, 00:58
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har konstnären varit död i 70 år?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 00:59
Svar #11

BoBerndtsson

Han me fiolen hette om jag minns rätt Jon Eriksson. Han hade i sin ungdom seglat som fartygselektriker och gått i land någon gång på 30-talet. Det finns en tidningsartikel om honom från tidigt 80-tal, men jag minns inte om det var i GP eller GT.

2003-12-10, 01:49
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Fiolmannen John Erik Eriksson föddes 1896-06-15 i Ytterby (O) och avled 1991-01-24 i Nylöse (O).
[Sveriges dödbok 2]

2003-12-10, 11:14
Svar #13

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej igen!
Oj vad mycket information det kom! Jag kommer ihåg fiolmannen från när jag var liten (slutet av 70-talet). Kul att se teckningen! För attåterknyta till konstnären, hur länge levde han? Jag är lite fascinerad av min tavla eftersom jag alltid trott att den var ett fotografi tills jag dammade den och fick kol på trasan... mycket naturtrogen alltså. Den är betydligt mer arbetad än de tavlor som har dykt upp här. Men jag kan som sagt tänka mig att det är rätt artist. Tackar återigen för alla era tips!
/Linda

2003-12-10, 12:03
Svar #14

Jan-Erik Necander (Nicke)

Eivor!  
Sheriffen tror jag bodde uppe vid Härlanda.
Jag själv bodde i Kålltorp och det var allt som oftast han åkte med spårvagnen ner till Grönsakstorget. På torget gick han och dirigerade var handlarna skulle stå etc. liksom att han dirigerade trafiken då handlarna bröt upp.

2003-12-10, 12:09
Svar #15

Jan-Erik Necander (Nicke)

Ett annat original som någon kanske kommer ihåg var 91:an. Han åkte ofta spårvagn fån Gamlestaden och in till Göteborg. Han hade ryggsäck med en massa 91:an-figurer, han hade en smäck typ de gamla reklamsmäckarna där man kunde vika upp skärmen på mössan. Även smäcken var full av små dockor av 91:an.

2003-12-10, 12:22
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Tack Bo och Joel för att jag fick veta hans namn m.m. Jag vågade inte fråga, eftersom rubriken var om Konstnären..
Jag har läst om  Fiolmannen för länge sedan i G.P. men kom inte ihåg vad han hette.
Det var en liten nostalgitripp.
 
Med vänlig hälsning Eivor

2003-12-10, 12:26
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

P.s.
 
Jag skickade inlägget offline, och såg inte att det kommit fler.
Det var roligt, Jan, att Du också kommer ihåg Sheriffen med all stjärnorna och cowboyhatten.
Vi kanske skulle kunna göra en rubrik med Göteborgsoriginal -jag tror inte att det finns.
D.S.  hälsn. Eivor

2003-12-10, 12:32
Svar #18

Jan-Erik Necander (Nicke)

Till Bo Berntsson.
Den tidningsartikel Du pratar om måste var den som GT hade om honom. GT gick även in och skaffade fram en lägenhet åt honom inför den kommande vintern. Om jag minns rätt så skänkte även folk pengar till detta för att han skulle kunna ha el och värme i lägenheten. Jag tror att lägenheten låg i någon av de rivningsfastigheter som fanns i Haga. Då GT gjorde en uppföljning visade det sig att John inte brydde vare sig om värme eller el för det kostade för mycket.
John besökte ofta en av bankerna i Nordstan där han bla. inmundigade mat han hittat och så läste han tidningarna. Ingen av bankfolket körde ut honom vilket förundrade många.
En uppgift säger att han var en stor kund i banken vilket är en hörsägen som jag förmedlar.
Egentligen borde man vara försiktig med hörsägner men jag hoppas jag blir förlåten för denna.
Jag tror att man snart borde öppna en ny dikussion och kalla den för original i Göteborg för att inte förringa denna diskussion.

2003-12-10, 12:49
Svar #19

Jan-Erik Necander (Nicke)

För att inte förringa denna diskussion om Göteborgskonstnär har jag lagt upp en ny diskussion om Göteborgsoriginal.

2003-12-10, 13:57
Svar #20

Jan-Erik Necander (Nicke)

Till Bo!
Ursäkta mig men jag blandade ihop John med Evald.
Misstag kan vi alla göra och nu har jag gjort mitt.
Det som stämde är att GT har även skrivit om John men inte om det jag skrev tidigare.

2004-05-10, 09:59
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
För den intresserade vill jag nämna att ovanstående bild nu finns ute på auktion här. Om det rör sig om en originalakvarell vill jag låta vara osagt ....
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-10, 17:34
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Det var ju lustigt att just den tavlan , vi har skrivit om, skulle komma på Tradera.
 
Den är lite svårplacerad, så jag tror inte jag lägger något bud  
 
Vänliga hälsningar Eivor

2004-05-10, 21:03
Svar #23

Jan-Erik Necander (Nicke)

Det är rätt kul att titta på motivet på den tavla som Olle Elm nämner. Jag har två motiv som visar dessa tre gubbar på Gustav Adolfs Torg men motiven skiljer sig en aning åt. Jag undrar just hur många variationer Liss gjorde på just detta motiv.

2007-02-21, 16:02
Svar #24

Pier Göransson

Jag har akvarellen. Scannat den. Hur lägger man upp den här?

2007-02-21, 18:08
Svar #25

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 10:51
    • Visa profil
Man kan följa dessa anvisningarna. Rulla ner till söndag 29 augusti 2004.

2007-04-12, 19:15
Svar #26

Maggie Sörensen

Hej,
 
En av Sidens orginal kommer att säljas på Nordhemsskolans loppmarknad den 15/4 2007 kl 10-14 har jag sett. Den med tre gubbar på Gustav Adolfs torg

2008-02-22, 08:51
Svar #27

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag har en målning från 1951 på en enkupig takpanna. Den föreställer fiolmannen med sin fiolväska. Signaturen är J.C vet någon vem denne konstnär var? mvh Kent

2008-08-31, 18:22
Svar #28

Kent Mandorff

hej ...
Jag har också en bild gjord av Siden... som föreställer honom själv (karikatyr) när han spelar minigolf...
Hälsningar Kent

2009-11-18, 16:25
Svar #29

Utloggad Lottie Sidén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-11-22, 23:22
    • Visa profil
Hej Kent o ni andra här!
 Det är min farbror Liss som har sina teckningar av karikatyrerna på 7-ans ölhall.
 Tyvärr avled Lizz något år efter min födelse, men han tecknade tydligen också naturmotiv!
 Jag har knappt något från Liss!
   
 Min pappa Sven Sidén  o Liss hade samma stil   märkte jag när jag var i Göteborg  senast!
 Roligt att se!
 
Pappa Sven ritade för Stocken i Klara kvarteren på 1960-talet här i Sthlm.
 Politiska karikatyrer bl.a.  
 
Arbetarrörelsen vid Kungliga biblioteket har några lådor som min ena syster har lämnat in där.
 
 
Kent! Vilken teckning är det du har? Rättare sagt, var hittade du den?
 
 Vänliga sena vinterhälsningar
 Lottie Sidén
 
(Meddelandet ändrat av lottie 2009-11-18 16:39)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna