ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder Idala  (läst 860 gånger)

2014-01-14, 22:10
läst 860 gånger

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig tyda mantalslängder för Idala socken. Det handlar om gården Lilla Vrå. Den familj som intresserar mig är Mårten Carlsson och hans familj.De dyker upp för första gången 1718(Hallands läns landskontor E:I 119 bild 22).Var kom de ifrån? Mårten och hans hustru finns antecknade.1719 ser det ut som om Mårten var ute i kriget. Endast hustrun nämns(EI:123 bild 211) Jag tycker det står något om soldathustru i kanten, men jag kan inte riktigt läsa vad som står där.1720 finns Mårten med igen (den mantalslängden finns i SVAR inte i AD on line).Där finns även en anteckning. 1724finns också en anteckning.1731 (EI:160 bild 243) finns Mårten Carlssonmed hustru antecknad tillsammans med en person som jag tror heter Börge Börgesson. Även där finns en anteckning i kanten som jag inte kan tyda.I födelseboken har jag hittat en Anna, som jag tror är dotter till Mårten Carlsson och hans hustru - ev med namnet Olur Börjesdotter). Dottern är född i Idala 29/9 1718. Vad hände med henne senare? I mantalslängden 1736 nämns förutom Mårten och hans hustru mågen Oluf Andersson med hustru. Men Oluf är född 1689 och dottern Anna föddes 1718. Det är lite för stor ålderskillnad för att de skulle ha blivit ett par. Jag hittar inte heller deras ev giftermål. Kan någon hitta bättre än jag i källorna?

2014-01-15, 19:39
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Eivor!
Jag läser så här:
1718: Anders Perssons Ea gift med Mårten Carlsson
1719: Mårtens hust, soldathustru, har bruk
1720: Mårtens hust, m skrifven till soldat men ... efter skrifning
1724: Mårten Carlsson (man och hustru)
1731: Mårten Carlsson (dito)
I 1724 års mtl står uppgift om att Börge är bräcklig och att sonen städjat hemmanet
Uppgifter ur AD. Du hittar inte 1720 säger du, men om du bläddrar lite i listan hittar du samtliga årgångar, dom kommer nämligen lite i oordning.
Lite att utgå ifrån, lycka till med fortsättningen!
/Christer

2014-01-19, 12:54
Svar #2

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Tack för svaret Christer. Detta förklarar ju hur Mårten Carlsson kom till gården. Han var, såvitt jag kan se, en av mina anfäder. Återstår då att se(om det går)om dessa båda var föräldrar till Anna Mårtensdotter, som tog över gården tillsammans med sin man. Jag har hittat en födelsenotis på en Anna från 1718 som kan stämma, men om det är den rätta personevar hennes man Ola/Oluf Andersson hela 29 år äldre än hon. Kanske inte helt omöjligt i dessa tider med många män som dött i kriget.  
Jag blev förundrad över hur många båtsmän som var inkvarterade i gårdarna under krigsåren. Jag har inte sett något liknande i andra socknar. Och förutom båtsmännen alla vanliga bönder som kallades in i kriget.Jag antar att de blev vanliga soldater. Vet du om man kan finna uppgifter om vart de kom?
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna