ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är Sven Johan Meuller född? GID 695.2.83100  (läst 563 gånger)

2007-02-22, 10:14
läst 563 gånger

Fredrik Meuller

Jag har nyligen börjat forska om min släkt och jag måste villigt erkänna att det är hur kul som helst! Har gjort en hel del häftiga upptäckter hitills (många kyrkoherdar och präster i släkten). Tyvärr har jag fått problem med nedanstående och jag hoppas verkligen ngn kan hjälpa mig.  
 

 
Jag skulle vara tacksam om ngn kunde tyda födelseorten för Sven Johan Meuller.  
 
Vad står det för födelseställe för de fyra första barnen. Jag har uppgifter på att de skulle vara födda i Hasslöv, men inte står det väl Hassöv på de fyra första barnen?  
 
Och var flyttade de -42? Jag kan tyda Wärö, men inte det som står ovanför.  
 
Mvh Fredrik Meuller

2007-02-23, 17:28
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Fredrik,
 
Sven Johan är född i Hvalinge (Valinge).
 
Du har rätt i att de fyra äldsta barnen inte är födda i Hasslöv, men vad det faktiskt står var svårare. Första bokstaven borde vara W, sedan är det nog ett i.  
 
Flyttningsorten ser ut att vara Kongsb... om det är rätt så lutar det nog åt att det är Kungsbacka det är frågan om.
 
Mvh Jens

2007-02-24, 13:15
Svar #2

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Skulle tro att barnen föddes i Vindrarp. I Hallands vigselregister på DDSS hittade jag en vigsel 1823-11-16 mellan Herr Pastor Jan Meuller (änkling), Windrarp, och Damoiselle Sanna Ulrika Österberg, Hasslövs prästgård. Även om inte namnen stämmer helt så verkar det vara rätt personer. Enligt Våxtorps födelsebok så föddes det nämligen en Beata Maria Charlotta i Windrarp den 17 september 1824, och hennes föräldrar var Herr Pastor Swän Jan Möller och Sanna Ulrika Meuller, född Österberg (GID 1864.32.85900).

2007-02-26, 17:09
Svar #3

Fredrik Meuller

Aha...lysand! Tack så mycket för hjälpen!
 
Jag lyckades själv till slut uttyda Valinge som födeselplats, men de övriga namnen hade jag inte lyckats med själv. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i orterna:
 
Vindrarp är en gård i Hasslöv försmaling?
Och Voxtorp och Hasslöv hänger ihop? (har jag fått uppgift om)
 
Nåja, det löser sig nog..  
 
Tack för hjälpen iaf!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna