ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Höks härad. Arvsfördelning  (läst 711 gånger)

2011-11-08, 15:01
läst 711 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej!
 
I min anförvant Anna Wülfs bouppteckning (Höks härad FIIa:16, AID:v157944.b6300 och följande sida, bild 6310) har jag försökt
att tyda varför de två gifta döttrarna, Lussia och Ingerd inte finns
med i arvskriftet samt varför de två äldsta sönerna Samuel och Olof ärvde 3/11 delar, medan deras bröder ärvde 6/11 delar.  
Vad jag har kunnat tyda är att det handlar om att sonen Samuel tjänar i Bjäre och att står något om döttrarna då de ingått äktenskap...
 
Jag har ingen erfarenhet av att läsa bouppteckningar och det blir svårt
att tyda när man inte vet vilka ord man ska förvänta sig.  
 
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
 
Mvh
Itt Andersson

2011-11-08, 17:32
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Itt!
Vad jag förstår har boet skiftats efter principen den efterlevande mannen behåller 2/3 av boets behållning och barnen får dela på resten dvs 1/3. Söner ärvde dubbelt mot döttrar vid den tiden.
De 2 äldsta sönerna avstår en del av arvet enligt en ök, de 2 gifta döttrarna har redan fått hemgift vid sina bröllop, varför Måns, Hans och Carl får varsin 2/11, Samuel och Olof varsin 1/11 samt Elna, Helena och Pernilla får varsin 1/11, summa 11/11, som då motsvarar den 1/3 barnen skulle ha.
 
Enligt mina anteckningar heter den avlidna kvinnan Anna Wulf. Så stavade både hennes fader och farfader namnet. Jag ser att du skriver med tyskt y. (Bokstaven u skrevs med prickar över på den tiden, lika som ö och ä)
 
MVH
Christer

2011-11-09, 19:11
Svar #2

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Tack så väldigt mycket för hjälpen.  
 
Har du också anknytning till Anna, Samuel och Zacharias?
Om så är fallet, vet du om det finns någon mer källa än
än Ida Wennströms antavla som bevisar hans ursprung från Finland?
 
Med önskan om en trevlig kväll.
 
Mvh
Itt

2011-11-09, 20:30
Svar #3

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Itt!
Jag har inte någon direkt anknytning till familjen. Har bara träffat på dem vid mina allmänna anteckningar om folket i Höks härad.
MVH
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna