ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallands läns landskontor EI:166 - Mtl 1733 sid 4859  (läst 635 gånger)

2014-01-03, 14:47
läst 635 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Vad står det i högerkanten vid Anders Anderssons hustru i Lars Nilssons gård/Hanhalsby 8 i Hanhals socken?
 
Jag tolkar det såhär:
ifrån bruket afskedad Enrollerad Båtsman
Är det rätt?  
Kunde man både vara avskedad och enrollerad?
Det måste ju vara maken Anders Andersson det syftar på.
Eller var han död då?  
Men i så fall borde det väl stå Anders Anderssons änka?
Jag förstår nog inte innebörden riktigt.
 
 

 
 
I mtl 1734, sid 5092, tolkar jag anteckningen efter Anders Anderssons hustru sjuk utombruk och hon betalade ingen skatt.  
I mtl 1735, sid 6175, finns Anders Anderssons hustru ej med. Nedanför står båtsmännen Anders, Jacob och Jacob - Enrollerade
I mtl 1736, sid 8153, var båtsman Anders död
Man kan undra om Anders syftar på Anders Andersson eller på drängen Anders som enligt mtl 1733 var utomlands Enrollerad - om jag tolkat texten rätt. Eller det står kanske utombruk förresten.
 
Antingen har väl makarna dött eller så har de kanske flyttat till något barn - kanske i en annan socken?  
Jag har dock inte hittat paret i Hanhals dödbok.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut detta.
 
Mvh
Marianne
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2014-01-04 13:42)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna