ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallands läns landskontor EI:153 - Mtl 1729 sid 1827  (läst 886 gånger)

2013-12-29, 20:12
läst 886 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vore tacksam för hjälp med tolkning av vad det står vid Hanhals 8, Lars Nilssons gård -  
andra gården på uppslaget till höger.
 
Först står Anders Andersson, men på raden under står något jag inte kan förstå; ? i Össlöf
Det står även något i marginalen; ? af? ? ? Jacob? ?
 
Anders Andersson var gift med Lina Jacobsdotter.
Kan det handla om Linas mor, Jacobs gamla änka, som kanske befann sig i Össlöf i grannsocknen Fjärås?
 
 
 
Össlöf 2 finns på sid 1809 och där finns Olof Larsson med fru. I kanten står det Svärmodern 63 år.
Lina Jacobsdotters syster Anna var gift med Olof Persson Hall. Kan det vara en felskrivning?
Och finns det i så fall något samband?
 
Svårt att veta förstås. Det viktigaste är dock att få veta vad det står vid Hanhals 8.

2013-12-29, 21:57
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej!
Jag läser det till:
1 Anders Andersson 1 1   2
1 Uthbl i Össlöf   - -       betahl af röken
                             gl Jacob kl  
 
Inte lätt med alla förkortningar, men jag tolkar det till att en familj lämnat hemmanet utblottade och flyttat till Össlöf.
Har batalat röken här, (rök förekommer i mtl troligtvis i betydelsen av en ök mellan flera parter). Kan avse deras andel av matlagspengen som menas och som infördes 1719.
Dessutom nämns en gammal Jacob som anges klen som boende där, men ej beskattad.
Hoppas du kan läsa vad jag försökt att efterlikna ovan. Ibland hoppar blankstegen lite som dom vill, när man sänt iväg.
/Christer

2013-12-30, 01:49
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Ett hjärtligt tack för ditt försök Christer!
 
Inte för att jag egentligen förstår meningen, men närmare än såhär kan jag nog inte komma.
Förkortningarna och benämningarna är verkligen inte lätta att förstå sig på.
 
Mvh
Marianne

2013-12-30, 20:21
Svar #3

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej
 
Jag gör också ett försök.  
Kan det var utbruk i Össlöf som avses. Kikade på nästa mantalslängd EI:157 sid 4871 och där står det under Anders Andersson utbrukaren i Öslöf
 
God fortsättning!
Stellan

2013-12-30, 20:42
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej och tack Stellan!  
 
Jag har själv varit nere på biblioteket och kollat i SVARs mantalslängder idag och kommit fram till samma sak.
Det finns fler årgångar från den här tiden i Kammarkollegiets arkiv (SVAR) än vad det finns i Landskontorets arkiv (AD).
 
Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna