ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vidkärrs Herrgård  (läst 2429 gånger)

2006-01-27, 22:22
läst 2429 gånger

Utloggad Maria Sandström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2009-03-27, 23:38
    • Visa profil
Jag är intresserad av Vidkärrs Herrgårds historia? Idag finns tre byggnader kvar,Herrgården som idag är ett fantastiskt trevligt daghem för ett antal småttisar, röda stugan där det bedrivs aktiviteter för pensionärer. Samt lilla gråa huset där Hemtjänsten tagit över(där jag jobbar)
Nyfiken på vem som byggde Herrgården när?
Vilka bodde i Röda stugan? samt vilka familjer har bott i det lilla gråa huset?
Finns det några spännande historier och eller fotografier så är vi flera som är intresserade.

2006-01-28, 15:39
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:52
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Hemmanet Vidkärr tillhörde ursprungligen hospitalet i Nya Lödöse och därefter hospitalet i Göteborg. Det friköptes av åborna 1772 och såldes samma år till handelsmannen Lars Quiding. Under större delen av 1800-talet var Vidkärr i Quidingska släktens ägo, men uppköptes under sent 1800-tal av Säveåns AB som sedan sålde det vidare till Göteborgs stad.


Du kan läsa om Vidkärr på Stadsbiblioteket, tex i F Stenströms Örgryte genom tiderna. I den boken finns en berättelse om en vargjakt som 8 maj 1827 utgick från Vidkärrs gård. (Hur är det - har har ni koll på eventuella vargar runt daghemmet idag??)

2006-01-28, 19:27
Svar #2

Utloggad Maria Sandström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2009-03-27, 23:38
    • Visa profil
hej Joel här är det mest kortvuxna tvåbenta små varelser som ylar runt knutarna.
 
Vet du något om det lilla grå huset som vi håller till i ? Gärna fler bilder om du har ,gärna spännande historiska berättelser.
Vi är ett flertal i personalen som har hört ljud av något så man tror att det är någon annan inne, men har vid flera tillfällen visat sig att man är ensam i huset.
Ska kolla efter boken på måndag, stort tack för att du hörde av dig. Maria

2006-01-29, 10:39
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Maria Sandström,
Förutom de tips som Joel lämnat ovan vill jag rekommendera Dig att söka i Göteborgs stadsmuseums databas.
(Länk för den som vill spara den: http://62.88.132.23/pls/carlotta/sokny)
Skriv Vidkärr i sökrutan under Hur-enkel-som-helst sökning, så får Du ytterligare träffar på bilder. Här ett exempel:

Kanske det också vore id? att tala med personalen på stadsmuseum. Det kan finnas dokumentation som ej är publicerad.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-01-29, 19:44
Svar #4

Utloggad Maria Sandström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2009-03-27, 23:38
    • Visa profil
Hej Olle Elm ,tack för foto och information.
Både du och Joel är välkomna att ta en kopp kaffe och träffa våra osaliga andar.
Mvh Maria sandström

2007-07-11, 18:53
Svar #5

Christina Rydberg

... och att den var Fritids- eller ungdomsgård som det hette på 60/70-talen visste Du säkert.
Jag själv, född -55 gick på pysselgrupp i stora huset när jag gick på lågstadiet, i röda huset nere vid Bäcken fanns keramikverksatad och i annexet vandrarhem under min barn- och ungdomstid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna