ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborg Karl Johan Hfl AIIa:18 sid 3136  (läst 565 gånger)

2010-01-18, 18:40
läst 565 gånger

Thomas Börjesson

Jag har stött på en person som 1890 uppfördes i registret över obefintliga. I Hfl Göteborg Karl Johan AIIa:18 sid 3136 finns familjen upptagen, August Böjesson och hustrun Helga Mathilda Nyman. Jag har svårt att läsa delar av texten som jag markerat med rött. Ger den någon vägledning i frågan om vad som hänt med August. Jag vet heller inte vad det skrivna med röd penna betyder FL 20 19/10 betyder det flyttlängd? När en person förts upp i en obefinlighetslängd så skedde väl en dödförklaring någon gång. Hur hittar jag den? Många frågor tacksam om någon kan hjälpa till.
/image{August}
MVH
Thomas Börjesson
 
 
(Meddelandet ändrat av Seat7A 2010-01-18 18:44)

2010-01-18, 18:52
Svar #1

Thomas Börjesson

Nytt försök/
Jag har stött på en person som 1890 uppfördes i registret över obefintliga. I Hfl Göteborg Karl Johan AIIa:18 sid 3136 finns familjen upptagen, August Böjesson och hustrun Helga Mathilda Nyman. Jag har svårt att läsa delar av texten som jag markerat med rött. Ger den någon vägledning i frågan om vad som hänt med August. Jag vet heller inte vad det skrivna med röd penna betyder FL 20 19/10 betyder det flyttlängd? När en person förts upp i en obefinlighetslängd så skedde väl en dödförklaring någon gång. Hur hittar jag den? Många frågor tacksam om någon kan hjälpa till.  
 
MVH  
Thomas Börjesson

2010-01-18, 19:29
Svar #2

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Thomas !
Äktenskapsbet(yg) till Kristine församling 22 mars ser ut som en trea 1920.
obefintlig kan ju betyda att han tex utvandrat eller försvunnit på annat sätt.
Birgitta

2010-01-19, 00:38
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Thomas.
 
Nu har du blandat ihop fadern med sonen. Hilda Isabella Hansson är gift med den försvunne sjömannen August Börjesson. Det är sonen Ernst Hjalmar Valdemar Börjesson som gifter sig 1920 med Helga Matilda Nyman och flyttar 22 oktober ((Karl Johan BII:6, sid 32, nr 760).
 
Vart fader August (om han nu är fadern) tog vägen är inte lätt att veta. Han kanske försvann till havs, hoppade av i någon hamn, bytte namn och emigrerade. Har du kollat när han försvann? Emigrantregister? En dödförklaring bör du hitta om du följer honom i obefintlighetsboken, men kanske först långt senare när han rimligen bör vara död.
 
Han är införd i registret över obefintliga (AIII:2) redan 1890 men sönerna är födda 1892 och 1890. De har troligen en annan far. Mannen länge borta står det i Ernst födelsenotis.

2010-01-19, 17:46
Svar #4

Thomas Börjesson

Hej Kristina
Du har alldeles rätt. Tänk hur tokigt det kan bli i hastigheten. Om August har jag inte fått fram något mer. Han finns antecknad i obefintlighetsboken 1890 men har vad jag kunnat finna inte nämnts i senare obef.böcker. Idag tillämpas väl någon regel om 10 år men jag vet inte om det var så tidigare. Vad du noterat om fader till sönerna stämmer säker. I vart fall tack för din uppmärksamhet.
 
MVH
 
Thomas Börjesson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna