ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GBG. Domk.fs. AIa:5 s.256  (läst 597 gånger)

2011-05-02, 00:22
läst 597 gånger

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag förtår inte riktigt vad jag tycker mig läsa i denna bild. Kan någon annan ge mig ett ljus vore jag tacksam.
Det ser ut som Hustrun aftagit ben. för mannen som hon sade wara (sedan det som inte är överstruket) anklagad för stöld 24/11 67. f. stöld. Dömd  
 
(Hustrun dog förresten 14/10 70.)
 

2011-05-02, 10:05
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ove!
 
Först står det om mannen att han är är Målare. Gesäll. Sedan står det att Hustrun uttagit bevis. för mannen som hon sade wara anklagad 27/11 67. för stöld. Dömd.. Jag vill minnas att alla personer som blev anklagade för brott behövde ett intyg från den aktuella församling där de var kyrkoskrivna om deras namn, födelsedatum och -ort, kristendomskunskap etc. Kanske fick hustrun begära ut detta betyg, eftersom maken då satt häktad.
 
Sedan står det (som du skriver) att hustrun + 14/10 1870. Slutligen står det att resten av familjen Utflyttade. till Carl Johan. den. 16/10 1878. (alltså Karl Johans församling i Göteborg).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-02, 11:08
Svar #2

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Tack Markus
Det är lättare att förstå vad man läser när man vet hur det gick till förr. Allt det andra är lättläst men just det överstrukna blev jag osäker på vad det innebar. Tyvärr verkar det inte finna böcker i Carl Johan runt 1878. Jag hittar dock målaren som sambo med min anas syster 1880 i SCB utdrag från SVAR och som jag senare följer i ett fantastiskt livsöde som ingen hört talas om i släkten. Hon hade också åkt fast för stöld och varit arbetsfånge i två år på Norrmalm i Stockholm. Hon träffade antagligen en själsfrände i Målaren Jonas Peter. Det hela slutar med emigration till USA för de barn som överlever och även tillslut för min huvudperson när hennes svärson i USA betalar biljetten så att även hon kan komma över, 61 år gammal 1902.
Jag har manus till en film men det blir det inte ... ännu. Jag kommer dock att jobba mer med denna historia och försöka få den publicerad. Aldrig hade jag kunnat ana vad som dolde sig bakom det enda syskonet till min momors morfar som överlevde och som var arbeterska i GBG. Tur jag tog tag i hennes historia  
Har fått träff i ett släktträd i USA, via Ancestry, men ännu inte lyckats få kontakt med den personen. Det finns mer att göra... Var får man extra tid ifrån?
Ursäkta min offtopic utsvävning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna