ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder 1760,1765,1800  (läst 1670 gånger)

2013-02-05, 21:47
läst 1670 gånger

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej.
Jag skulle behöva läshjälp med dessa mantalslängder: Västra Frölunda år 1760,1765,1800 det är Hammar: vilka familjer bor här nu?
och Bua Västergård: Vilka famlijer bor här? .
Eftersom husförhören för Västra Frölunda börjar först 1813 försöker jag hitta familjerna här om det går.
Tacksam för hjälp
Anna-Lena Benzia
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2013-02-05, 23:57
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hammar
 
Arvid Jönsson
Jon Svenungsson? + döttrarna Britta och Anna
Nils Eriksson
Torsten Pärsson + ?
 
Anders Börjesson, drängen? Anders, svärmodern Regina?, pigan Ella?, svärfadern Arvid
Pär Olsson, drängen? Petter, systern Britta, pigan Helena
Erik? Börjesson, sonen Olof, drängen Johannes, pigan Stina
Torsten Pärsson, sonen Cornelius, son? ? , dottern Annika, drängen Anders
Båtsman Olof ?
? Petter Pärsson
 
 
Bua Västergård
 
Abraham Larsson + sönerna? Lars och Magnus
Jonas Pärsson + dottern Britta
Nämdemannen Lars Gunnarsson + ?
Torsten Jonsson? + ?
 
Jöns Brattberg?  
Abraham Larsson
Jonas Pärsson + dottern Annika
? Lars Gunnarsson + ?
Torsten Jonsson + ? Torsten
 
Anders ?sson, mågarna Lars och Johannes, döttrarna Cathrina och Helena
Olof Torstensson, brodern Nils, drängen Johannes, systern Annika, svägerskan Helena
 
 
Allt lyckades jag inte tyda men hoppas någon annan kan fylla i mina frågetecken.
 
Mvh
Marianne

2013-02-06, 21:33
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej Marianne!  
Stort tack för hjälpen. Kommer att behöva mer hjälp när jag letar mej vidare ner i längderna.
Familjerna jag söker efter är i Hammar: Torsten Pärsson med familj
och i Bua Västergård: Anders Svensson med mågarna Lars Eriksson (gift med Catharina) och Johannes (gift med Helena)
Anders är gift med Maria Larsdotter, så Lars Gunnarsson borde vara hennes pappa. Du kanske kan tyda om detta är hennes födelsenotis
 
Med vänliga hälsningar
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2013-02-06, 22:50
Svar #3

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Erick Perssons och Maria Börgesdotters dotter Maria från Flatåhs
 
(Meddelandet ändrat av jannefly 2013-02-06 22:52)

2013-02-06, 22:52
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Junii d(en) 2
? ? Erik Perssons och
Maria Börjesdotters dotter Maria
fr(ån) Flatåhs m(ans)f(addrar) Börje
och Sven Nilssöner. Aron Larsson
Q(vinno)f(addrar) Karin Börjesdotter Karin
Persdotter Anna Eriksdotter  
 
Maria Eriksdotter hette denna flickan och var född i Flatås.
 
Mvh
Marianne

2013-02-07, 16:27
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej och tack för hjälpen, det var inte rätt Maria, min skall vara född i Bua Västergård, så jag får leta vidare.
Tack igen,
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2013-02-07, 20:08
Svar #6

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Anna-Lena!
 
Kul att du är intresserad av Frölunda!  
Jag tar det från slutet. Du finner Marias dopnotering 31 mars 1742. Precis som du gissat är Lars Gunnesson far och modern är Maria Torstensdotter.  
När det gäller Mariannes tydning av mantalslängden så har inte Abraham  Larsson mfl samt Jöns Brattberg något med Västergård att göra. Rätt namn på byn skall vara Västergård och inte med tillägget Bua innan. Bua har antagligen tillkommit när någon skrivare skrev fel någon gång i tiden och sedan har det bara hängt med.  
Framför Lars Gunnesson står det nämndeman som han var under relativt lång period.
De som brukar Västergården 1760, 1765 är Marias fader Lars Gunnesson och hustrun Maria.  Den andra familjen är Torsten Jonsson och hans hustru Karin Nilsdotter för övrigt kusin med Lars Gunnessons hustru. Från mantalslängden 1800 har svärsonen Anders Svensson tagit över.
 
Du ville ha kopplingar till den första huförhörslängden och det skall du få. Åbon som benämns No 1 Joh[hannes] Jönsson f 1768 är gift med Anders Svenssson och Maria Larsdotter ena dotter Helena född 19 december 1774. Därefter kan du fortsätta följa familjerna framåt i tiden.
Familjen under hänger ihop på följande vis - Torsten Jonsson, son Olof Torstensson, dotter Gunla Olofsdotter.  Till sist så är det Olof Torstenssons yngre broder Nils Torstensson som står på nästa sida.
 
Då har du lite att kika på tillsvidare.
Med vänliga hälsningar
Stellan Larsson

2013-02-08, 00:21
Svar #7

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Sorry!
 
Jag kollade aldrig i vänsterkolumnen utan gick helt på rubriken som Anna-Lena skrev ovanför de tre senare bilderna.
Det är inte bra att svara så sent på kvällen när ögonlocken är så tunga.
 
Mvh
Marianne

2013-02-09, 11:27
Svar #8

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej.
Stellan, (och Marianne) tack så mycket för hjälpen. Jag har bra koll på familjen framåt i tiden men jag försöker hitta rätt bakåt. Jag fick uppgifter av en granne någon gång på 80-talet att Maria Larsdotters mor hette Maria Torstensdotter (1716-1794) och att hennes morfar hette Olof Torstensson (1684-1739). Detta var innan jag började forska själv och jag har glömt vem grannen var. Så nu försöker jag se om jag kan verifiera dessa uppgifter. Med din hjälp har jag kommit en bit på väg. Mantalslängderna hade jag glömt och trodde inte dom kunde ge så mycket vägledning.  Maria Torstensdotter är min farmors farmors mormors mormor. Nu måste jag leta vidare ner i längderna och se om jag kan hitta fler intressanta uppgifter.
Stort tack för hjälpen båda två.
MVH
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2013-02-10, 10:24
Svar #9

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Anna-Lena,
 
Jag antar att du har koll på fortsättningen i Hammar också. Torsten Persson efterträds av sonen Cornelius som finns med i den första husförhörslängden. Han är för ju också gift med en dotter till Lars Gunnesson och Maria Torstensdotter, Magdalena.
I Västergård menar du förstås att Marias morfader hette Torsten Olofsson. Brodern var Nils Olofsson och de var dessa två bröder som köpte frälsehemmanet 1739 efter många juridiska invecklingar. Jag kan rekommendera att du läser Frölundabilder och artikeln Västergårdens historia - Om ett jorbruk på Näset av Gerd Larsson och Gunnel Larsson-Christensson utgiven av Västra Frölunda Hembygsdförening.
 
Maria Torstensdotter är för övrigt min farfars farfar farmors mormor. Är givetvis intresserad och höra vilka övriga led vi har gemensamma. Blev lite inspierarad igår och tog mig en promenad genom dessa våra gemensamma förfäders områden. Du vet väl att den gamla gården som har sitt ursprung från Lars och Mara fortfarande finns kvar?
 
Det kanske att vi fortsätter en ev diskussion under Västra Frölunda i fortsättningen när du nu har koll på mantalslängderna.  
 
Vänliga hälsningar
Stellan

2013-02-10, 15:13
Svar #10

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej Stellan.
Se under Frölunda för svar.
MVH
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna