ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs sjömanshus  (läst 776 gånger)

2011-06-20, 19:49
läst 776 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle vilja ha lite läshjälp och hur jag skall förstå det som är skrivet. Här är bilden:
 


 
 
Vad jag förstår mönstra Johan Johansson Thorin på den 6 sep, men vart?? I ruta nr. 1 står det Påmönstrad, Ort och nedanför står det Kanarieöarna. Men ovanför Kanarieöarna tycker jag det står Till. Vart mönstrade han på. Källan/boken heter: Sjömanshuset i Göteborg, Påmönstringsliggare. 1910.DIb:155.
Vad står siffrorna 207/1908 för. Borde det inte stå 1910 då det är året det gäller?
 
Tacksam för hjälp med detta.
 
(Ledsen om denna fråga inte hamnat rätt, det kanske inte direkt är en ren läshjälpsfråga)
 
Mvh
 
Mikael J

2011-10-11, 19:55
Svar #1

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
 
Olof Anton Olsson född 1865-09-11 i Långelanda, Göteborg-Bohuslän.
Inskriven i Göteborgs sjömanshus 1884-11-14, No 744.
 
Är det någon som har möjlighet att se vad som står om honom?
Har uppgifter på föräldrarna, önskar veta var han rest och med vilka skepp.
Enligt rotemansreg. Stockholm är han eldare.
Är ny när det gäller att söka efter sjöfolk, tar gärna emot råd om var man kan hitta uppgifter.
 
Mvh
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna