ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tarmimporten (Schaub & Co)  (läst 1308 gånger)

2004-10-16, 23:11
läst 1308 gånger

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Någon som kan hjälpa mig med uppgifter om företaget Schaub & Co eller som det kallats Tarmimporten. Nu mer kallat Schaub & Tico.
Min Mormors far Karl Herman Clauss arbetade där som Verkmästare mellan cirka 1900 och 1930 talet.
 Vad jag vet styrdes företaget av en Disponent M.D. Sörvik som idkade slakterirörelse och handel med charkuterivaror. All information om detta företag mottages tacksamt även fotografier.
Mvh: Ulf

2004-10-17, 01:09
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
En liten del av Tarmimporten skymtar fram till höger på Göteborgs Stadsmuseums bild GhmR:204:6 från år 1940. Gå in på Faktarummets söksida http://62.88.132.23/pls/carlotta/sokny och använd Torkelsgatan (med versal begynnelebokstav) som sökbegrepp så hittar du den.
 
I detta sammanhang så minns när jag började lära mig läsa och försökte stava på den stora skylt de hade på den tiden. Jag undrade så vad det var för konstig port det var fråga om - jag hade aldrig hört talas om importen, däremot om porten!

2004-10-17, 14:31
Svar #2

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Tack Joel!
Har lagt in ett fotografi Av personalen på Tarmimporten som är taget någon gång mellan 1930-40.Den ligger under bildgåtan människor.
Mvh:Ulf

2004-10-17, 16:13
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Torkelsgatan fick sitt namn 1923. Innan stadsdelen Lunden inkorporerades i Göteborg hette den Brahegatan. Min gamla Pappa (nyligen bortgången så jag kan inte längre fråga honom) berättade att i början av 1900-talet låg Göteborgs Svagdricksbryggeri på södra sidan den.
 
Jag minns Tarmimporten från min barndom, men kan inte komma ihåg att det fanns fler industrier på den sidan av gatan. Kanske Tarmimporten hade övertagit lokalerna efter Göteborgs Svagdricksbryggeri? Något för den historeintresserade att följa upp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna