ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamrånge Dödbok 1778 och 1779  (läst 722 gånger)

2009-01-01, 13:36
läst 722 gånger

Utloggad Robert Kreher

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2009-09-29, 10:59
    • Visa profil
För två personer som var gifta med varandra, står det ganska mycket text i dödboken, där jag inte lyckats tyda allt. Skulle varatacksam om någon kunde ta sig andetta och skriva ut vad det står.
 
Anna Hansdotter, död 1778, Åbyn
2211.9.95000,  [Västernorrland, Gävleborg]  Hamrånge,  F:1, Död,Begravning, 1738 - 1790
 

 
 
Per Andersson, död 1779, Åbyn.
2211.9.95500,  [Gävleborg; Västernorrland]  Hamrånge,  F:1, Död,Begravning, 1722-1727
 


2009-01-01, 23:24
Svar #1

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Hustru Anna Hansdotter Åbyn Född -- Febr. 170(3?) Föräldrar Bond Hans Olofsson i Hagsta och Hust Karin Pehrsdotter Gift med Bond Pehr Andersson i Åbyn, som henne efterlefwer. Hade i flera år warit plågad af en swår och pinsam (MYODEX?) PASSION hwilken ock jämte ett olyckligt ----SLAG ändade hennes ----- lif d 18 innevarande då hon d 25? därpå följande wardt begrafwen efter en stilla och Christerlig wandel.
 
Augusti Bonden Pehr Andersson Åbyn Född Kyndelsmässodagen 1699 Föräldrar Bond Anders Pehrsson och Hust Ingrid Ericsdotter i Åbyn gift med hust Anna Hansdotter i 51 år som haft tillsammans 6 Barn. War? i sin wandel stadig, jämn och utan förställning hade på sin höga ålder mycken både kropps och sinnesstyrka dog af Ålderdomskrämpor jämte någon tillstötande uppkastning d 6 innevarande och begrofs d 13 do, gammal wid pass 80.
Mvh Ivar

2009-01-02, 00:06
Svar #2

Utloggad Robert Kreher

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2009-09-29, 10:59
    • Visa profil
Tackar för ett snabbt svar.
 
Det kan nog stå moder-passion?
 
Jag googlade lite på dödsorsaker:
Det finns också exempel på sjukdomar som i hög grad avspeglar sin egen tid. Moderpassion är ett sådant ord till exempel, ett ord som Solveig Fagerlund funnit ganska ofta bland dödsorsakerna. Moder i det här faller ska läsas som livmoder, och passion betyder sjukdom. Men kan man dö av det? Ja, förmodligen har den här benämningen använts på allt från cancersjukdomar till mer ofarliga underlivsproblem och själsliga problem.

2009-01-02, 17:31
Svar #3

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Jag har en lista över vanliga dödsorsaker i död och begravningsböckerna och där står
moderpassion = psykiska och nervösa symptom hos kvinnor
Eftersom jag är uppväxt i Hamrånge kan jag för skojs skull också upplysa om att Åbyn ligger utefter Hamrångeån söderut från kyrkan och att Hagsta ligger  på vägen mot Ockelbo.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna