ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eftelysning i Gävle!  (läst 614 gånger)

2008-10-15, 12:24
läst 614 gånger

Utloggad Jenny Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2010-02-12, 13:57
    • Visa profil
Hej!
1/1 1828 föddes en flicka med namnen Hedvig Anna Johansdotter Agrivill, och döptes tre dagar senare.
Far: Johan Agrivill Mor: Brita Augusta Lind.
 
Vad hände med henne?
Och vem var fadern Johan? Var var han född?
All info om dessa personer tas tacksamt emot.
 
Mvh Jenny

2008-10-16, 11:37
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej Jenny.
När man söker uppgifter om föräldrar till ett barn, så går man till husförhörslängden för den församling och det år som barnet är född. När man som i ditt fall har både födelseort och namnet på föräldrarna, så ta fram husförhörslängden för Gävle år 1828 och leta upp paret. Där får du ytterliggare uppgifter om föräldrarnas födelsetid och ort, som du därefter försöker verifiera.  
Att sedan följa Hedvig Anna i husförhörslängder/flyttlängder/vigselböcker och slutligen i dödböckerna, är ett gediget men trevligt arbete som hör släktforskningen till.
Lycka till.
Mvh Siv

2008-10-17, 11:02
Svar #2

Utloggad Jenny Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2010-02-12, 13:57
    • Visa profil
Hej Siv!
Var hittar jag dem? Jag är nybörjare och vet ännu inte vilket av alla släktforskningsnät som är bäst. Hittills har jag kommit långt på Stockholms stadsarkiv, samt detta forum. Ska tillägga att som arbetande småbarnsmamma har jag inte så mycket tid som jag skulle önska tll detta, och vissa abonemang är ganska dyra... Har du något tips om vad jag ska välja?
 
Mvh Jenny

2008-10-17, 11:45
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Jenny!
 
Jag hoppas att Siv inte misstycker att jag ger mig in i leken och lämnar några synpunkter.
 
De tre största aktörerna på marknaden är som du kanske känner till Arkiv Digital, Genline och SVAR. Jag generaliserar lite nu och menar på att Arkiv Digital har den överlägset bästa bildkvalitén men har inte påbörjat inscanningen av många län, Genline har nästan ett komplett material av husförhörslängder, födelse- och dopböcker, vigsel- och lysningsböcker, död- och begravningsböcker. SVAR har i många län lika komplett material som Genline, i vissa län finns det nyare material (1900-tals material) medans det i en del län är raka motsatsen (bara nyare material).
 
Om jag vore du så skulle jag skriva ner de socknar du forskar i och sedan undersöka vilka som har det mest kompletta materialet vad gäller de socknar och områden jag forskade kring och utifrån det bestämma mig för vad jag skulle investera i. De flesta erbjuder dessutom månadsabonnemang och liknande, det gör ju att du kan samla på dig väldigt mycket frågor och funderingar och sedan teckna ett månadsabonnemang och därefter forska väldigt intensivt och när abonnemanget är slut så sammanställer du allt material.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-17, 15:22
Svar #4

Utloggad Jenny Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2010-02-12, 13:57
    • Visa profil
Tack!
Förresten är det bara SVAR som har arkiv om domslut, fabrikörers verksamheter, register för kyrkogårdar, och byggnadslov etc? I så fall kanske det finns mer för mig där. Jag är mycket intresserad av hur de levde också, inte bara vilka de var.
Finns det andra källor man kan söka i?
 
Mvh Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna