ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rådhusrätten-Magistraten i Visby stad F1A:1 (1649-1682)  (läst 571 gånger)

2015-06-04, 05:56
läst 571 gånger

Utloggad Helena Lam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 06:37
    • Visa profil
Hej!
 
Undrar om någon skulle vilja titta på denna text angående Pehr Gubbes morgongåva till sin andra hustru Agneta. Enligt Lemkes herdaminne så hette hon Agneta Larsdotter, men jag har svårt att tyda namnet. Texten är odaterad, men den står skriven på samma blad som en annan text den 18 juli 1674. Det verkar också fattas en sida.  
 
Vänliga hälsningar
Helena  
 
Rådhusrätten-Magistraten i Visby stad F1A:1 (1649-1682) Bild 1010 (AID: v799440.b1010, NAD: SE/ViLA/20252)
Nomine Trinuns - För allem dhem som dhetta mitt öpna breeff lööfwat mellan her bekiänner .....  Petrus Gubbe Gevaliensis Probst uthi povincens Söder Tredings sampt kyrkioherdhe till Hablingbo och Slithe församlingar på Gåttland sampt härmed wintertinget giör efter Gudh dehn aldra högsta ...... .... fogats hafwer så jagh är kommen i christerlitt och käreligitt...... .... ...... medh dhen egarborne Gudhsfruhktiga och dygdhesamma jungfru? Hustru Agneta .. dotter så hafwer sagt dhenna tidhs annat bröllop stoodh aff war kärlighgods willia och berädd moods af rätten gudh och dags ..... och gå fritt efthersom sägs och i detta brefwets kraft ..... och gifwer bara til min kära hustru .... och gudsfruktiga hustru Agneta ..dotter till ... rätt morgongåfva min hela skattegårdh Michels .........Hablingbo som är ett heldt hemman liggandhe uthi Hablingbo tings och Hablingbo sochn ..... till att befinna ligitt kärliggoodhs och ......  ......hafwer jagh samma morgongåfwa med 100  ett hundra daler...... förbättrat .... skattegård ....    pfenningar blifwa utbytte och .. eftebytte och tilldhelte änu någon

2015-06-04, 12:35
Svar #1

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej Helena
 
Jag tycker att hon heter Agnetha Swänsdotter.

2015-06-04, 21:07
Svar #2

Utloggad Helena Lam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 06:37
    • Visa profil
Tack Mats!
 
Ja, visst står det Swänsdotter!  
 
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna