ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skarin  (läst 1107 gånger)

2002-12-06, 11:29
läst 1107 gånger

Utloggad Barbro Öhbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 21:57
    • Visa profil
Jag söker min farfars far Carl Skarin som troligen föddes i Göteborg 1844-01-11. Jag vet inte vilken församling jag ska leta i. Han bodde i Stockholm 1870 - 1874.
Tacksam för hjälp

2002-12-06, 11:57
Svar #1

Utloggad Ola Janfjäll

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 13:30
    • Visa profil
Hej Barbro
 
Undrar om det inte denna person du söker.
 
Dessa uppgifter kommer från ANNO 1890 - Göteborgs- och Bohus län
Gustavi Domkyrko församling
 
Carl Skarin f. 1844, Skräddare tillskärare
Född i: Hångsdala Skb
Christina Lovisa Brand f. 1837
Född i: Daretorp Skb
Hadolf Wallentin f. 1873
Född i:Stockholm
Carl Edvin f. 1876
Född i: Gefle
 
Boende i:
Hemförsamling: Gustavi Domkyrko
Hemort: 4 Roten 100
Kontrakt: Domprosteriets Södra
Län: Göteborg o Bohus
-------------------------
SVARvolym: 000251  Kort nr: 2
Sida: 133  Rad: 42
 
 
Ola

2002-12-08, 13:29
Svar #2

Utloggad Barbro Öhbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 21:57
    • Visa profil
Hej Ola
 
Tusen tack för hjälpen. Jag har släktforskat i flera år men inte lyckats hitta farfars far. Men visst är det han. I födelseboken på min farfar står bara moderns namn. Carl hittade jag först när jag hittade farfars bror Carl Edvin. Jag har alltid undrat över hans ovanliga förnamn - Hadolf.
Nu ska jag ta nya tag i Göteborg.  
 
Barbro

2005-06-26, 00:08
Svar #3

Birgitta Skarin Frykman

Hej Maria!
När jag i kväll letade efter en helt annan person, via Google, hittade jag på rötter en förfrågan från dig angående min farmor Anna Katarina Lundborg, gift Skarin, f 1877. Jag var som 18-åring närvande när min farmor dog.
 
Eftersom din mail-adress är så anonym, säger jag inte mer just nu. Är du intresserad av kontakt, hör gärna av dig.
 
Vänliga och nyfikna hälsningar
Birgitta
 
/Skarin Frykman/
 
professor i etnologi, särskilt europeisk
Göteborgs universitet
Box 200
SE405 30 Göteborg

2005-06-26, 00:41
Svar #4

Birgitta Skarin Frykman

Hej Barbro!
Jag tittade i kväll på Rötter via Google. Trots att jag heter Skarin tror jag inte att jag är släkt med din anfader.
 
I min doktorsavhandling Från yrkesfamilj till klassgemenskap. Om bagare i Göteborg 1800-1919. (1987), har jag emellertid uppgifter om bagarfamiljen Skarin, dock utan hänvisning till din släkting.
 
Jag fick i början av 1960-talet höra av en av de dåvarande bibliotekarierna på universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala - min hemstad - att Skarin, med Sk ursprungligen är ett prästnamn utifrån Skara. Det var från början Scarinus, som jag också sett det på en gravsten på kyrkogården i Växjö. I min hemstad Uppsala var Skarin ett ovanligt namn. När jag sedan flyttade till Göteborg vid mitten av 1960-talet upptäckte jag att Skarin här är relativt vanligt, vilket stämmer med att ursprunget till namnet skulle vara Skara.
 
Med vänliga hälsningar
Birgitta
 
Birgitta Skarin Frykman
professor i etnologi, särskilt europoeisk
Göteborgs universitet
Box 200
SE405 30 Göteborg

2007-06-16, 10:23
Svar #5

Utloggad Berit Thörnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 21:47
    • Visa profil
Hej Birgitta Skarin Frykman
 
Min farfar var bagare i Göteborg i början av 1900 talet. Bagerit låg på Bangatan 23. Han hade ett antal bagerskor anställda men det gick utför. Vet så lite om det. Vet du var jag kan finna information någonstans. Hans namn var Axel Hallberg.
 
Med vänlig hälsning
 
Berit Thörnqvist f Hallberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna