ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frändefors: GID 790.22.70100  (läst 610 gånger)

2006-10-20, 16:59
läst 610 gånger

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Bärtha Elofsdotter föds 1758 1/7. Jag ser att det står Elof B????. Modern tror jag är Kierstin Andreasdotter. Kan de bo i Rösebacken?  
Jag kan inte alls Dalslands geografi och behöver därför hjälp. Gärna allt i föd.notisen. Jag tycker det ser ut som den första faddern är Andreas...
Bärta är min ff mm fm.
Tack på förhand.
Anne-Mai C.

2006-10-20, 17:29
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag kan börja i varje fall. Handstilen var inte helt lättläst.
Flickan heter Börtta snarare än Bärtha. Börta är en inte ovanlig namnform av Britta/Birgitta i Dalsland.
Fadern heter Elof Bryngelsson, modern Kiersti Andersdotter. Platsen är knepig, det ser inte riktigt ut som Rösebacken utan mer som Räfvestorpet. Men jag kan ha fel där. Någon som kan mer om Frändefors än jag bör titta.
Mansfaddrar: Anders Bryngelsson i Ängen, drängen Jakob Olofsson i Katholmen (?).
Kvinnofaddrar: hustrun Kiersti Persdotter i Bäcken, pigan Ingrid Månsdotter i Katholmen och Anna Olofsdotter ibm.

2006-10-20, 18:48
Svar #2

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej Carl-Johan!
Tack för hjälpen.
Senare källor skriver Bärtha för denna kvinna, men jag har några andra Börthor också bland mina anor i andra landskap så det är säkert rätt. Jag tyckte också att det stod någonting med Räf... men jag gick in på en senare hfl och tittade på gårdsregistret och det enda jag hittade som påminde om orten i föd.längden var Rösebacken.
Tack igen!
Mvh Anne-Mai C.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna