ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Søker foreldrene til Alexander Magnus Schoug, født 1761  (läst 1353 gånger)

2004-08-30, 13:38
läst 1353 gånger

Laila S. Hynne

Heisann!!
 
Jeg søker opphavet til Constapel Alexander Magnus Schoug. Ifølge husforhørslengdene i Amiralitetsf. i Gøteborg er han født 1761. I den siste husforhørslengden står det at familien er bortflyttad, men ikke når eller hvor.
 
Han var gift med Rebecca Catharina Bånge f. 1766 i Amiralitetsf. Gøteborg. De fikk følgende barn:
 
Beata Magdalena f. 17/2 1786
Ebba Catharina f. 9/9 1790
Benedicta Ottillgana f. 16/1 1793
Rebacca Johanna f. 24/6 1796
Anna Maria f. 5/4 1798
Carl Magnus f. 11/6 1800
 
Jeg har funnet alle barna døpt i Amiralitetsf. Gøteborg. Jeg har derimot ikke funnet vielsen mellom Alexander Magnus og Rebecca Catharina eller noen innflytning for dem.
 
Har en teori om at hans foreldre kanskje kan være Inspectør Ebbe Schoug og hustru Beata Abelin. De fikk en sønn 14/9 1758 i Varberg, Halland, som de ga navnet Axel Magnus.
Axel Magnus kan kanskje ha blitt til Alexander Magnus? Fødselsåret stemmer ikke det heller,  men...        
Jeg har ikke noe annet enn navnlikhet å bygge teorine min på dessverre. Alexanders første datter kaltes Beata Magdalena (Magdalena er helt sikkert oppkalling etter moren til Rebecca Catharina)og hans andre datter kaltes Ebba Catharina.
 
Er det noen som kjenner til disse familiene??
Takknemlig for all hjelp.
 
mvh Laila S.Hynne

2004-08-30, 17:27
Svar #1

Eivor Canova (Pilady)

Hej Laila
 
Släkten Schough har jag väl något så när kolla på.
Denna Alexander Magnus är inte son till Ebbe Schough och Beata Abelin. Detta året 1761 får dom dottern Christina Catharina i Varberg.
Men jag måste säga att det är en intressant person som du har funnit med tanke på barnens namnkombinationer.
Vet att jag har i mina pappershögar någon anteckning om en av mina Schough-ar och som jag tyvärr inte har fört in i släktforskningsprogrammet. Men har du tålamod att vänta några dagar så skall jag försöka hitta vem det gällde. Har inte hållt på med släkten Schough på säkert ett år nu. För mycket minnen.
Mvh
Eivor
Ps! du kan även maila mig privat om du vill

2004-08-30, 18:38
Svar #2

Laila S. Hynne

Hei Eivor
 
Jeg takker for at du vil undersøke i dine papirer for meg. Og jeg venter gjerne:-)
 
Kan legge til at ingen av barna hans har noen fadder med navn Schoug, utenom Rebecca Johanna f. 1796. Der er en Cadett Ebbe Schoug fadder, mulig det er en nevø (brorsønn) Jeg tenker at en Cadett er en ung mann??
 
mvh Laila S. Hynne

2004-08-30, 19:16
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Laila,
 
Jag gör ett inpass här, eftersom jag sett att det fanns en Ebbe Schoug i Strömstad gift med Anna-Lisa D?rchimond.
I Släktdatas register över Strömstad finns många från släkten Schoug.
 
Ebbe blev far bl.a. 1772-11-10 - en flicka Benedicta Barbara.
En Ebba Christina Schoug fick en dotter Oleana 1780-11-21 också i Strömstad.
 
Hälsn. Eivor Andersson

2004-08-30, 19:58
Svar #4

Eivor Canova (Pilady)

Hej Laila och Eivor A.
 
Först till dig Eivor; den Ebbe Schough du nämner är Tullförvaltare Ebbe Andreas Schough, född 1738-05-03 i Ängelholm och avliden i Uddevalla 1794-09-20 och son till Överinspektören Ebbe Rasmusson Schough och hans första hustru Benedicta Christina Rönbeck (andra hustrun är Beata Abelin.  
Ebbe Andreas hustru heter Anna Maria Elisabeth d\Orchimont,född 1747 och död 1809 i Strömstad. Paret fick åtta barn mellan åren 1772 - 1782.
------
Oleana?s föräldrar är Ebba Christina Schough, född 1760 i Varberg och gift med Christoffer Nor(d)berg d.ä. Ebba Christina är dotter till Ebbe Rasmusson Schough och Benedicta Rönbeck första son, Erasmus Petri född 1732 i Malmö.(han är bara ett år äldre än Ebbe?s andra hustru Beata Abelin som är född 1733).
--------------------
 
Till dig Laila; den cadetten du nämner är nog med strörsta sannolikhet Löjtnanten Ebbe Albrecht Schough, född 1773-12-06 i Strömstad och gift med Anna Britta Brock, född 1783-06-07 i Marstrand. Cadett, det är inom det militära yrket.
Laila, är det på släkten Schough som du är släkt eller är det mer över på Bånge - sidan?
 
Hälsar
Eivor

2004-08-30, 20:34
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Ett litet inhopp. Förstod jag dig rätt Eivor, att Axel Magnus född 1758 inte kan vara den Alexander Magnus Schoug som Laila letar efter? Du känner alltså till Axel Magnus vidare öden? Annars låter id?n väldigt intressant.

2004-08-30, 20:56
Svar #6

Laila S. Hynne

Heisann alle tre  Tusen takk for hjelpen Eivor C og Eivor A.  Jeg har forsøkt å søke etter Alexander Magnus på Mormonersiden for å finne ut hvilke kirkebøker som kan være aktuelle uten å få noen treff.  Nå kan det se ut som om Strømstad kan være et aktuelt sted å begynne:-)  Til Anders  Jeg har ikke noen annen referanse på Alexander Magnus alder enn de to husforhørenene fra Amiralitetsforsamlingen i Gøteborg. Har ikke funnet ham d?d slik at fødselsår kunne sjekkes opp mot dem. Fikk et lite håp om at kanskje presten har skrevet feil årstall i husforhørene, da jeg fant Inspectør Ebbe Schoug og hans familie.    Til Eivor C  Alexander M. Schougs datter, Anna Maria, fødte en uekte sønn 27/9 1821 i Uddevalla. Han fikk navnet Johan Adolph.  Han vokste opp som fostersønn hos en familie på gården Liane under Rød i Herrestad. Johan Adolph flyttet i 1848 til Fredrikstad i Norge, hvor han ble gift og fikk flere barn. Blant annet min oldefar Julius Anton Marentius f. 25/12 1857.  Alexander Magnus Schoug blir da min 3 X tippoldefar, og Rebecca Catharina Bånge min 3 X tippoldemor.  mvh Laila S. Hynne

2004-08-30, 21:35
Svar #7

Eivor Canova (Pilady)

Hej igen.
 
Ja Anders, jag tycker också detta verkar helintressant. MEN!
 
OBS! detta har jag ej kontrollerat utan bara gjort en notering om just Axel Magnus.
Uppgiften har jag fått från Britta Olsson.
- I Landskrona F11:a:19 sid 841 står det så här år 1812 den 15 Juni.
Med inställelse till Bouppteckning förrättade efter förre Löjtnanten Axel Magnus Schoug som avled härstädes den 5 augusti förlidit år, uppgav förra Gardesbetjänten Jacob Liegnell hos vilken den avlidne några dagar före sin sjukdom inlogerat sig, att bemälte Schough inte ägde den ringaste kvalåtenskap osv. ....
 
Detta kan ju vara rätt och fel, men Axel Magnus har sin äldsta halvbror just i Landskrona den aktuella tidpunkten.
Får väl ta mig i kragen och ta rätt på dom tre barnen av aderton som jag inte har någon full koll på.
 
Är det någon av Er som har tillgång till dödboken för just Landskrona som kan kontrollera detta så är ju ett bekymmer mindre.
Annars blir det till att beställa hem mickrokort igen som rör släkten Schough.
 
Hälsar Eivor

2004-08-30, 22:49
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen, kollade både stads- och garnisonsförsamlingen i Landskrona, men det finns ingen Schoug noterad i dödboken 5/8 1811, eller däromkring. Det låter som att han bara kortvarigt vistades i Landskrona, så kanske han blev begravd någon annanstans.

2004-08-30, 23:16
Svar #9

Laila S. Hynne

Hei igjen
 
Takk for at dere engasjerer dere.
 
Jeg har også letet i Landskrona men ikke funnet noe. Finnes det flere en de to forsamlingene som Anders og jeg har sett i som hører til Landskrona? 
 
Alexander M. Schoug er ikke født i Strømstad. 
 
Hans datter Anna Maria reiste i mai 1821 fra Gøteborg til Uddevalla for å føde sitt barn. Februar 1822 flyttet hun tilbake til Gøteborg. 
Jeg tror derfor at familien må ha flyttet fra Amiralitetsforsamlingen etter 1822.
 
Til Eivor C     
 
Vet du hvor Cadetten Ebbe Albreckt Schoug og hans kone bodde etter de giftet seg?
Kanskje jeg kan se om Alexander Magnus var fadder for noen av hans barn.
 
Men det får bli i morgen. God natt:-)
 
mvh Laila

2004-08-31, 08:54
Svar #10

Eivor Canova (Pilady)

Hej Laila
 
Löjtnant Ebbe Albrecht Schough, född 1773-12-06 i Strömstad och avliden 1809-01-21 i Marstrand.
Gift med; Anna Britta Brock, född 1783-06-07 i Marstrand och avliden 1864-02-01 i Marstrand.
Paret gifte sig; 1807-10-04 i Marstrand.
Enda barnet och dottern; Anna Maria (Anette) född 1808-07-10 i Marstrand och avliden 1887-12-10 i Marstrand.
Gift med; Adolf Ludvig Silfversvan, 1837-02-14 i Marstrand.
 
Mvh
Eivor

2004-08-31, 11:54
Svar #11

Eivor Canova (Pilady)

Hej igen.
 
Undrar om inte du har rätt Laila.
Det är nämnligen så här att; år 1812 så bor hos Anna Maria Schough, född 1755-09-14 i Varberg och avliden 1818 i Oktober, gift med Kontrollören Fredric Magnus Wennerberg, född 1748 och avliden 1802; en Mamsell Anna Maria Schough och uppges då vara 14 år.
Då kan detta stämma med din Anna Maria i födelseåret.
----
 
År 1813; bor Mamsell Anna Maria Schough hos den äldre Anna Maria Schough i Varberg, men uppges då vara född 1800 i Mars månad.
----
I husförhörslängden för år 1814, så finns hon inte med.
----
Dessa uppgifterna kommer från husförhörslängderna för respektive år.
Har alltid undrat vem denna Mamsellen Anna Maria har varit.
 
Detta är väl en del att tänka på kan jag tänka mig.
 
Soliga hälsningar
Eivor

2004-08-31, 13:20
Svar #12

Laila S. Hynne

Hei Eivor  Beklager at jeg ikke har svart før nå. Du skjønner jeg har en liten gutt på 1 1/2 år som ikke er s?rlig fornøyd når jeg holder på med dette. Nå sover han, så da er det fred i heimen:-)  Takk for svaret, dette var kjempespennende. Jeg skal kikke på inn- og utflytter listene fra Amiralitetsf. i Gøteborg for disse årene og se om det dukker opp noe. Skal sjekke opp dåpen til Anna Maria (Anette) også. Kanskje jeg kan lete i kirkebøkene for Varberg etter Alexander Magnus med familie også. Siste spor etter dem er husforhørslengden i Amiralitetsf. i Gøteborg   Men jeg har også støtt på en Captein Axel Schoug og hans hustru Johanna Lundstedt i Amiralitetsforsamlingen i Gøteborg. Har ikke funnet dem som foreldre til Alexander Magnus. Jeg har funnet to barn av dem døpt i ovennevnte forsamling: Carl Niclas f. 5/11 1753 Axel Cornelius f. 19/11 1754  Blant fadderene til Carl Niclas finner jeg en Mademoselle Anne Hedvig Schoug og en Captein Hans Schoug.  Har du noen kjennskap til disse?  Jeg skal lete mer etter dette paret også.   mvh Laila

2004-08-31, 15:05
Svar #13

Laila S. Hynne

Hei igjen
 
Jeg finner ikke Anna Maria Schoug utflyttet fra Gøteborg, det kan se ut som om listen over utflyttede starter 1816. (Skal sjekke opp dette)
 
Derimot fant jeg henne innflyttet til Amiralitetsfors. i Gøteborg 14/8 1817. (GID 888.2.17600)
Det er litt vanskelig å lese deler av det for det er overstreket, men jeg leser følgende:
Schoug, Anna Maria, Mamselle?, ....stad (jeg tror det står Halmstad), No 86. Det står noe over også som jeg tror er: Utfl. 18/5 1820.
 
No 86 er huset i Majorane i Gøteborg som familien bodde i, så dette er nok min Anna Maria Schoug.
 
mvh Laila

2004-08-31, 16:31
Svar #14

Eivor Canova (Pilady)

Hej Laila.
 
Det jag skrev om Mamsell Anna Maria att hon bodde i Varberg, GLÖM DET. Det skall naturligt vis vara Halmstad, så du är inne på rätt spår. Det är jag som har slarvat till det.
----
Om Kaptenen Axel Schough och hans hustru Johanna Lundstedt; om dom vet jag inget ting och har dom inte med bland mina Schough.
 
Hälsar
Eivor

2004-08-31, 19:16
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Laila, jag håller med dig om vad som står i inflyttningslängden. Mamselle Anna Maria Schoug kommer från Halmstad. Ser att det finns 600 inflyttningsattester till Halmstad, så om du orkar så kanske du hittar henne där som inflyttad någon gång före 1812!

2004-08-31, 19:39
Svar #16

Laila S. Hynne

Hei Eivor og Anders 
 
Takk for hjelpen.
 
Innflytningen til Halmstad kan være veldig viktig for å stadfeste at det i hvert fall er en forbindelse mellom disse to familiene.
 
Jeg får bare brette opp ermene:-)
 
mvh Laila

2004-09-04, 13:30
Svar #17

Laila S. Hynne

Hei Eivor  Jeg har dessverre ikke funnet Anna Maria i innflyttningsattestene i Halmstad.   En ting må jeg si, Ebbe Schoug og hans kone Beata var produktive. Jeg har kommet til 12 barn født og døpt i Varberg. Har kun funnet en av dem d?d som liten, nemlig en Nils Christian. (Kan ha oversett noe).   Jeg tenkte at jeg kunne finne spor etter Alexander Magnus ved noen av hans søskens barn. Jeg har bare funnet Lorents Christopher gift i Varberg. Vet du noe om hvor alle disse barna til Ebbe og Beata slo seg ned?  På forhånd takk for svar.  mvh Laila

2004-09-06, 11:27
Svar #18

Eivor Canova (Pilady)

Hej Laila.
 
Ang. Anna Maria, jag skall ta och beställa hem en del mickrokort för Varberg och Halmstad. Både husförhör och födelse - dödböcker och gå igenom dom igen. Någonstans har jag missat.
 
Om Ebbe och Beata, dom fick 14 barn och Ebbe fick 4 med första hustrun, innalles 18 barn. 4 utav dom levde inte till 20 års åldern. Stongt gjort.
----
Barn i första giftet;  
1) Erasmus Petri, född 1732-07-24 i Malmö, död före 1784-11-25

2004-09-06, 13:42
Svar #19

Laila S. Hynne

Hei Eivor
 
Tusen takk skal du ha:-)
 
Nå har jeg noe å jobbe ut fra.
 
mvh Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna