ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp om soldat  (läst 517 gånger)

2010-04-08, 12:08
läst 517 gånger

Utloggad Peter Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2015-08-09, 11:25
    • Visa profil
Hej
Jag tror mig ha funnit i generalmönsterrullan för västgöta-dals regemente Vedbo härad (på SVAR), en ana.
Sökte efter Erik Mattesson och tror mig ha funnit honom. Han lär ha blivit soldat 1681 enligt bygdeboken.
 
Sökte i rullorna 1683-1687. På bild 296 finns soldat nummer 1033 (om jag förstått det rätt) en Erig Mattsson för... någonting. Jag hade hoppats kunna utläsa någon om denne man men förstår tyvärr inte så mycket.
 
Wedboo och Tårskoug (eller nåt) står det i alla fall. Hans bror Zacharias har jag inte funnit (lär ha avlidit före 1685).

2010-04-09, 06:51
Svar #1

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hejsan,
jag läser det som soldat 1033 Erich Mattsson för Kirsenacken (nu Kesnacken) i Torrskog socken i Dalsland.
Jag brukar följa soldaterna i de olika mönsterrullorna så länge de förekommer och samla olika uppgifter, längre fram förekommer fler uppgifter om ålder och civilstånd m.m.
 
Mvh
 
Lars Larsson

2010-04-09, 08:52
Svar #2

Utloggad Peter Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2015-08-09, 11:25
    • Visa profil
Tack! Imponerande att du kunde läsa det. De borde färgfotografera dessa sidor. Det blir en jäkla skillnad ändå.  
Men sen hjälper det ju inte att de skrev lite udda och smått.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna