ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydberg, skådespelerska på Storan i Göteborg  (läst 1052 gånger)

2004-11-11, 20:23
läst 1052 gånger

Lena Pihl

Enligt min mamma, som var adopterad, hette hennes biologiska mamma Rydberg i efternamn och var skådespelerska på Storan i Göteborg under första hälften av 1900-talet. Min mamma föddes 1915. Om det finns någon som har uppgifter om min biologiska mormor och hennes släkt, så skulle jag bli oerhört tacksam.
Lena Pihl

2005-02-26, 01:49
Svar #1

Christina Rydberg

Hej Lena.
 
Signe Rydberg-Eklöf
 
Operettsångerska och skådespelerska. Verksam vid Stora Teatern i Göteborg.  
Filmer
Trollebokungen (1925)
 
 
Kan detta vara något? Jag fann uppgifterna på nätet via sökmotor. Tyvärr står det inget om när denna dam levde, verkade och dog men hon var tydligen med i en spelfilm 1925. Var hon vuxen då skulle hon kunnat haft en dotter född -15.
 
Min far född -16 med Rydberg som efternamn och uppvuxen i en teaterintresserad familj har aldrig nämnt henne - det skulle jag kommit ihåg.  
 
Hoppas Du redan fått veta mer via andra vägar då det lilla jag hade att komma med inte ger mycket mer än att det fanns en dam vid namn Rydberg på Storan.
 
Lycka till
Christina Rydberg, Göteborg

2005-02-26, 02:31
Svar #2

Christina Rydberg

hej igen Lena,
 
hittade även detta på www.imdb.com:
 
Notable TV Guest Appearances
Hylands hörna playing Herself (episode # 5.8) 13 March 1971  
Actress - filmography  
Trollebokungen (1924) .... Stava
Filmography as: Actress
 
Damen ifråga fanns 1924 och 1971. Är det rätt dam kanske man kan få tag på avsnittet från Hylands Hörna i TV:s arkiv.

2005-02-26, 02:38
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Lena,
De uppgifter som du efterlyser finns i de handlingar som barnavårdsnämnden upprättat rörande din mor. Dessa finns arkiverade och din mor eller, om hon inte längre är i livet, du har rätt att ta del av dessa. Där finns din mormors namn och persondata med största sannolikhet angivet. Det är steg ett för dig, läs dessa så vet du med säkerhet vem din mormor var. Då får du en säker utgångspunkt för vidare efterforskningar.
Lycka till !
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-02-26, 12:47
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Så här såg Signe Rydberg-Eklöf ut 1921 i rollen som Carmen:

Källa: Stora Teatern 100 år (red. Åke Axelsson)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna