ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vedbo häradsrätt FIIa 2 (1756-1762) bild 308-309 s609-611  (läst 814 gånger)

2014-05-25, 21:10
läst 814 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
Jag studerar bouppteckningen av Sven Esbjörnsson (d. 1759). Under rubriken Inventarium så börjar man med att gå igenom den mark som hör till dödsboet. Man använder två sidor och summerar det totala värdet till 300 och sedan så följer ytterligare ett stycke där värderingen blir 100. Det är så långt som jag önskar få texten tolkad.
 
Jag kan inte riktigt läsa vad som står. Vad jag hittills fått ut är först 3/16 dels(?) sedan hemmanet Bottnane (som jag vet att hans far införskaffat och där han bodde när han dog) det nästa som jag tycker mig kunna läsa klart är hemmanet Fornäs i ???? socken (Fårnäs/Furunäs i Laxarby socken vet jag att han ärvde och förvärvade hälften ca 1727 från sin mors sida och hans söner Segol och Sven kom att bruka det) sedan så står det om något som blev sålt 28 juni 1757 för 712.
Därefter så läser jag om någon jord 1/13 dels av 1/4 dings hemmanet Santegen ( jag vet att han 1727 brukade Sandtegen i Mo socken).
Sedan så läser jag 3/5 dehl och därefter 3/16 sedan 1/3 dn dehl och så följer något om 1/8 Bottnane som verkar värderas till 450, men sedan så dras 150 av så att summeringen ger 300.
Sedan följer ett nytt stycke där Fornäs omnämns och verkar värderas till 150, men får 50 avdraget och blir summerat till 100.
 
Jag tycker mig ha huvuddragen i vad texten handlar om, men mellan vartannat och vart tredje ord förstår jag inte. Kan någon hjälpa mig att förstå mer exakt vad det står? Jag misstänker att det kan nämnas en del intressanta genealogiska detaljer om hur han förvärvade vissa saker.
 
Jag skulle vara ytterst tacksam om jag kunde få någon hjälp.
 
mvh
Martin Nordling

2014-05-26, 20:07
Svar #1

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej,
 
jag vet att han 1727 brukade Sandtegen i Mo socken
 
Känner inget Sandtegen/Santegen i Mo (P), menar du kanske Sillerud?
 
/ Lars

2014-05-26, 21:41
Svar #2

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jnventarium
 
Fast ägen domb 3/16 dehlar efter helt,
eller hella Ottonde dehls hemmanet
Bottnarne i Laxsareby ßocken, samt hälften
af ottonde dehls hemmanet Fornäß,
uti bemälte Socken, hwilcka Jorde
dehlar Enliget faste brefwet innehåld af
d:28 Junij 1757./. kostar med arf ock kiöpp
till sammans 712 (daler) 16 (öre) S:mt, ock Emedan aflidene
Sven Eßbiörsson i Lifstiden försålt, Modernes
fasta arfwe Jord 1/13 dehll af 1/4 dings hemmanet
Santegen ock Licka dehll af En fierding uti Högg-
tacka, ock hon theßutan uti Ecktenskapp med
aflidene Sven Eßbiorsson il Löst 3/5 dehllar
af åfwan berörde 3/16 dellar. för then skull till-
kommer alt så Moderen 1/3:die dehll uti theßa
åfwan berörde hemmans dehllar.
Alt så wärderades 1/8 dhels hemanet Bottnane
utan af seende På o för ut Nämde Priß till 450 (daler silvermynt)
hwar uti Moderen 1/3:die dehll till 150 (daler silvermynt)
ock Barnen till 2/3:die dehlar som här till dehlning uptages 300 (daler silvermynt)
samt hälften eller 1/16 dehll efter helt i Fornäß
wärderades till 150 (daler silvermynt) hwar uti ock moderen
tillkomer 1/3:die dehll till 50 (daler silvermynt), ock Barnen 2/3:die
dehlar som här ock för moderens fördehll skull 100 (daler silvermynt)

 
(Meddelandet ändrat av kenneth 2014-05-27 11:14)

2014-05-26, 21:54
Svar #3

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har (dumt nog) inte kontrollerat vilka orter som finns i Mo. Vad jag däremot har gjort är att jag har läst Ur Vedbo härads domböcker 1613-1732 och på sidan 388 (år 1727) så finns följande notis:
 
Sven Esbjörnsson i Sandtegen, Tössbo hd och Moo sn, såsom ägare av sin avledne moders hustru Börta Olufsdtrs i livstiden tillhöriga 1/2 i 1/8 Fårenäs i Laxarby medelst arv efter modern och genom köp 24 febr 1727 med sina systrar ... etc
 
(Vad denna notis och senare ger är att hans moster Ingeborg Olofsdotter är gift med Nils Svensson som brukar Fårenäs, av vilken Sven äger hälften och vill ha sin del)
 
Så det verkar ganska klart i denna notis att han brukar Sandtegen i Mo socken. Det är dock 1727 och möjligtvis så ligger Sandtegen i Dalboredden (vilken ursprungligen var en del av Mo) i den del som hamnade i Sillerud. Jag har dock inte kollat upp detta.
 
Vad denna fråga om läshjälp egentligen kom sig av var att jag inte helt hänger med i vad som står i bouppteckningen (ett återkommande problem för mig), även om jag förstår mer än vanligt.
 
mvh
Martin Nordling

2014-05-26, 22:04
Svar #4

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Tack så mycket Kenneth!
 
Inlägget ovan skrev jag som svar på Lars inlägg medan du lade upp ditt. Således så fick jag se ditt först när jag hade lagt upp mitt inlägg.
 
Som jag förstår texten nu när jag fått den tolkad för mig så hade Sven Esbjörnssons hustru (Moderen), Britta Segolsdotter, arv i Santegen (vilket jag faktiskt misstänkt sedan tidigare) och Höggtacka, vilket tyder på att det är hennes ursprung. Av inlägget från Lars så får jag dock fundera på var dessa orter egentligen ligger.
 
mvh
Martin Nordling

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna