ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderbärke AI:4 s 67 GID 152.12.55400  (läst 680 gånger)

2006-10-28, 09:55
läst 680 gånger

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Vad står det efter Anders Erssons son Anders f 1720/1?
Tacksam för hjälp!
Mvh Birgitta
 

2006-10-28, 19:55
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Tycker det står Broman blef sd. D v s: Broman, blev soldat. Tycks stå en siffra (ålder?) därefter som jag inte kan tyda.
 
Om detta stämmer, hittar du honom som soldat längre ned med familj. Han ser f ö ut att ha mönstrat 1736 (kolumnen längst ut till höger torde ange flyttningsår).
 
Mvh
Leif

2006-10-29, 07:05
Svar #2

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Stort Tack Leif för hjälpen! Jag tyckte det stod Broman men var mycket osäker. Att det står blef sd hade jag inte klarat att se utan din hjälp. Du har stärkt mig i mitt antagande att det är far och son på samma sida i hfl vilket var min mening med att få hjälp med läsningen här.
 
Anders Ersson var gift 2 ggr och anledningen till min osäkerhet var att i första vigselnotisen för Anders Ersson och i Anders Bromans dödsnotis står att hustrun/modern heter Lisa Hansdotter. I Anders Erssons dödsnotis står det emellertid att hans första hustru heter Lisbeth Andersdotter medan andra hustruns namn Kerstin Ersdotter stämmer. Mitt antagande att det står fel patronymikon på första hustrun i Anders Erssons dödsnotis har stärkts betydligt.
Första hustrun bör ha avlidit mellan 1721 och 1729 men jag har inte kunnat finna hennes dödsnotis. Anders Broman föds 1721 i april och Anders Ersson gifter om sig 1729.
Mvh Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna