ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2015  (läst 5509 gånger)

2012-10-14, 15:14
läst 5509 gånger

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2022-01-27, 12:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Botil Strandberg var ju egentligen gift i Asarum nr 17 med smeden Johan Lorentz Lindqvist som tydligen reste bort och försvann 1815 enligt en anteckning i Asarum HFL 1813-1818 på Asarum nr 17. Dödförklarades han eller vad hände?
 
(Meddelandet ändrat av Majsan 2012-10-15 00:13)
 
(Meddelandet ändrat av Majsan 2012-10-15 00:13)

2012-10-14, 21:59
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Bohult i Gällaryds socken tillhör östbo härad. Allt som har med domböcker att göra förstördes vid branden 1869. Östra delen av Gällaryd - kallad Gällaryds skate - hörde kameralt till Västra härad. Jag har forskat i några av byarna i denna skate och det var tacksamt att läsa tingsprotokoll och bouppteckningar därifrån.

2014-02-22, 20:36
Svar #2

Utloggad Johan Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 411
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:14
    • Visa profil
Kristina Svensdotter f. 1786-12-24 troligen i Karlskronatrakten
Gift 1816-04-16 i Karlskrona stadsförsamling
Någon som känner till denna kvinna och bakomvarande historia?
 
Tacksam för svar
Johan Börjesson

2014-02-23, 15:51
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christina Petersdotter, född 1817-04-02 i Vederslöv, Krononbergs län flyttar 1834 till Blekínge. Det finns ingen utflyttningslängd i Verderslöv.
 
Var kan hon finnas?

2014-02-23, 17:21
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 18:24
    • Visa profil
Här har du en person där inte allt stämmer överens, men tillräckligt mycket för att jag tycker att det ska vara värt att undersöka:  http://www.blekingesf.se/attestregistret/getperson.php?personID=I38716&tree=attr eg

2014-02-23, 18:56
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2014-07-08, 15:42
Svar #6

Utloggad Iréne Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-07-08, 15:42
    • Visa profil
Hej
Letar efter en släkting vid namn Agneta Fagerberg boende i Blekinge. Jag tror att hon kan vara barnbarn till Samuel Abrahamsson 1820-1888, men är inte säker. Kan någon hjälpa mig??

2014-07-08, 16:37
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6174
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 12:41
    • Visa profil
Levande personer får inte diskuteras på forumet, så moderatorn kommer förmodligen ta bort detta inlägg .
 
Kolla på birthday.se så hittar du nog den du söker.

2014-11-09, 21:27
Svar #8

Utloggad Paul Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 22:06
    • Visa profil
Hej! Dags att söka hjälp igen och hoppas på svar.
Anders Gummesson och Elin Hansdotter är ett båtsmanspar som bor på Möcklö i Ramdala socken 1769 och framåt. Båtsmansregistret ger en hel del upplysningar om dem. Bland annat framgår att Anders är född 1742 någonstans i Blekinge. Men var? Är det möjligtvis någon som vet? Kanske någon som har en Anders Gummesson som föddes 1742 i sin socken?
Elin är, enligt dödsnotisen i Ramdala kyrkobok, 60 år vid sin död 1804-01-31 och skulle således vara född 1743 eller -44. Men var och av vem? Har letat i Ramdala och några kringliggande socknar utan resultat.
Och är det någon som känner till ett brudpar med dessa namn. De kan tänkas vara vigda mellan 1764 och 1769 då första barnet föddes.
 
Med vänlig hälsning, Paul

2014-11-11, 11:45
Svar #9

Utloggad Marie Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 16:22
    • Visa profil
Hej Paul!
När jag söker på ancestry får jag upp en Anders Gummesson med dopdag 28 nov 1742 i Ramdala, Blekinge. Hans far står som Gumme Larsson. Jag hittar hans födelse i Ramdala Födda 1741- 1770 sid 7. Kan det va rätt Anders?
Elin Hansdotter var lite svårare med ett vanligt namn. Jag hittar en född 12 sep 1745 i Nättraby, Blekinge och en döpt 24 mars 1745 i Losen, Blekinge. Kanske kan du hitta dessa och följa framåt och se om någon kan va den rätta.
Hittar tyvärr inget om vigseln.
Mvh
Marie

2014-11-11, 22:14
Svar #10

Utloggad Paul Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 22:06
    • Visa profil
Hej Marie, och tack så jättemycket för svaret.
Gumme Larssons Anders i Rävsmåla (född 1742)har jag absolut tänkt på, men jag övergav den teorin när jag såg att ett namnlöst barn till Gumme dog i slutet på 1743, och att han sedan fick en son som gavs namnet Anders, 1751-02-24. (Denne Anders blir sedan båtsman i Vinberga). Nu märker jag, efter att ha granskat Gumme i Räfsmåla, att han faktiskt får en del barn redan på 1730-talet, så det behöver ju inte alls vara Anders (1742) som dör 1743, utan något annat av barnen. I så fall skulle det finnas två Anders i barnaskaran, vilket i sig inte är helt omöjligt. Jag får väl se om jag kommer vidare. Det finns inga Gummessöner eller Gummesdöttrar vid min Anders' barns dop, vilket man kan tycka att det borde varit om han kom från Räfsmåla och hade syskon inom socknen.
 
Tack för tipsen om Nättraby och Lösen. Ska se om det leder nånstans. Vid Anders och Elins dotter Karins dop 1772-10-28 i Ramdala, är det en Maria Hansdotter från Säby som bär. Funderar om det månne är en syster till Elin, men har ännu inte hittat något på det spåret.
 
Med vänlig hälsning, Paul

2014-12-04, 09:56
Svar #11

Utloggad Kjell Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2023-04-15, 12:24
    • Visa profil
Hej! Enl dödsboken CI:5 sid 293 dog Elin 6 april 1804, bodde i Ramdala. Se även AI:1 sid 55, kan det vara en syster och systerson som bodde på samma plats?
(Elin och Anders var min fm mf morföräldrar.)
 
Vänliga hälsningar
Kjell

2014-12-09, 23:20
Svar #12

Utloggad Paul Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 22:06
    • Visa profil
Hej Kjell!
Ja, det är en jättebra fråga du ställer. Bengta är enligt den hfl du hänvisar till, född 1742, men det är ingen Bengta Hansdotter som föds inom socknen det året. Det är väl okänd socken som gäller för henne också. Anders och Elin är mina mormors mormors morfars morföräldrar.
Med vänlig hälsning,Paul

2015-01-27, 13:57
Svar #13

Utloggad Ingrid Saxvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 10:36
    • Visa profil
Jag har ett foto från 1916, Hanö Blekinge. På bilden finns en man, en kvinna och ett barn. Mannen tror jag är Klaes Gerhard Dahlström född 25/9 1882 i Mönsterås, Kalmar län. Den 21/5 1938 gifte han sig med Helga Alice Grahn från Sörby, Kristianstad, Skåne.  
Tacksam för hjälp med att finna om K G Dahlström även varit gift tidigare, omkring 1910 - 1915.  
Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av innin 2015-01-27 14:01)

2015-01-27, 17:37
Svar #14

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-08-28, 14:41
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Ja han var gift mellan 12/8 1910 och 11/7 1931. Hustrun Anna Maria Andersson var född 17/2 1883 född i Karlstad och dog i Östra Torp 11/7 1931. Så långt som jag kan se i mina kyrkböcker på nätet - 1929 - fick de inga egna barn så långt. Däremot hade de en fosterson Karl Hugo Ingvar Dahlström född 27/1 1911 som var son till Claes Gerhards bror Folke, som avlidit. Dessutom en kortare tid ett fosterbarn från Malmö som flyttade till Danmark.
Några källor: Sveriges dödbok. Folkräkningar. Församlingsböcker Torekov AII:2 (19144-28) sid 215; Mjällby AIIa:11 (1912-34) sid 1152.
 
Monika W

2015-01-27, 18:44
Svar #15

Utloggad Ingrid Saxvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 10:36
    • Visa profil
Monika! Tack så väldigt mycket för hjälpen att få svar på den här frågan.
Ingrid

2015-01-27, 19:09
Svar #16

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-08-28, 14:41
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Ingrid! Jag måste göra en rättelse. Första hustrun är född i Karlskoga, och inte Karlstad som jag skrev ovan. Hustrun dog i bröstcancer.
 
Monika W

2015-01-27, 23:03
Svar #17

Utloggad Ingrid Saxvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 10:36
    • Visa profil
Hej Monika! Det är noterat. Tack än en gång för hjälpen.
Hälsningar
Ingrid

2015-04-21, 10:23
Svar #18

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Linda  från Nebraskar Lindcon  besöker Sverige om en månad hon har rötter i Västerbotten och i socknar runt Ingatorp i Eksjö kommun.
En annan rottråd går till Blekinge och enl hennes uppgift från Karlskrona. Har sökt lite grand på emigrantdatabaser och varit inne på kyrkböcker men min lokalkännedom är minnimal. Kanske någon vet mer.
Carl J Johnson född 1841 12 18 Karlskrona ? död i Nebraskar  Elm Creek 1889 08 20 far Jonas Johansson född 1802  mor Bengta Jonasdotter född 1815 10 28  gifter sig 1863 med Anna Mari Olsson f 1841 02 21 Karlskrona? en dotter född 1873 0406 Hanna Carolina Johnson  död i Nebraska emigrerar med sina föräldrar år okänt. Kanske någon med bättre lokalkännedom eller vad som nu behövs kan hjälpa Linda Vollenweider. Margareta från Ingatorp

2015-04-21, 12:42
Svar #19

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1571
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 15:11
    • Visa profil
Hej Margareta. Jag tror mig ha funnit din familj även om det skiljer något på namn stämmer födelsedata etc.
 
I Jämjö AI:23 (1871-1875) sid 317 finns en familj i nr 37 Kråkerum
 
Carl Johan Jonasson f 1841 18/12 i Jämjö  gift med
Anna Maria Mattisdotter f 1841 21/2 Jämjö
 
de har 1880 5 barn  däribland
Hanna Carolina f 1873 6/4 i Jämjö
 
via Jämjö AI:25 (1876-1883) sid 336  och sid 356
 
hittar jag en notering om att de utvandrat till Nord Amerika 1883 15/5
 
När jag kollar födelseboken för Carl Johan född 1841 18/12 i  
Jämjö CI:6(1826-1846) sid 184  heter modern Bengta Jonasdotter.
 
Kanske uppgiften om övriga barn kan bekräfta att det är rätt familj.
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-04-21, 15:35
Svar #20

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1571
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 15:11
    • Visa profil
Margareta i Jämjö AI:11 (1841-1845) sid 369 nr 48 Sillesås hittar du
 
Torp Jonas Johansson f 1802 1/8 Jämjö  och
Bengta Jonsdotter f 1815 20/10 Jämjö
 
samt sonen Carl Johan f 1841 18/12 Jämjö
 
vilket stämmer med dina uppgifter ovan.
 
 
Med vänlig hälsning
Anders
 
(Meddelandet ändrat av Tojnan 2015-04-21 15:38)
Anders Jönsson

2015-04-22, 11:08
Svar #21

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Stort tack ska ta kontakt med Linda . Det mesta stämmer så det måste vara rätt.Det blir nog en tur till Blekinge Bilden blev för stor förlåt lyckas inte få den mindre .}  Kvinnan är Barbara Asche och Carl är hennes great grandfather. Återkommer tänk om vi även kan hitta släktingar till Linda  med Blekingerötter.

2015-04-22, 12:10
Svar #22

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej  
 
Kan meddela att Bengta Jonsdotter född 18151020 inte är född i Jämjö utan i Vinberga Ramdala. Det är en felaktig uppgift i husförhörslängden Jämjö AI:11 (1841-1845) sid 369 nr 48 Sillesås. Bengta är oäkta dotter till pigan Ingerd Svensdotter. Födelse- och dopnotisen finns Ramdala CI: 5 1800-1825 återfinns födelse- och dopnotis för Bengta på bild 75 sid 131. Enligt husförhörslängden 1821-1823 Jämjö AI:5 finns mamman, Bengta och syskonet Sven i Duverum 28, sid 110.  
Vad det gäller Jonas Johansson född 18020801 så återfinns inte heller han i födelseboken för Jämjö det datumet. Eventuellt att han är son till Jon Nilsson och Maria Hindriksdotter i Sillesås. De får en son Jonas dock född 1803 enligt Jämjö AI: 1 1802-1807 bild 97. Denne Jonas finns sedan med som dräng hos sin bror Olof, och då anges födelsedatum 18020726. Och denna uppgift hittas i Jämjö AI: 5 1821-1823 sid 178 Sillesås.
 
Hälsningar
Suzanne

2015-04-23, 01:37
Svar #23

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Tack jag letar vidare har hittat en ättling boende i Lösen då han dör
Andreasson, Per August  Lyckeby 4:18 Död 9/1 1942.
Kyrkobokförd i Lösen (Blekinge län, Blekinge).
Född 20/11 1867 i Jämjö (Blekinge län, Blekinge).
Änkling (10/1 1935).
Kanske vi har tur och hittar någon nu levande släkting. En syster till denne Per August  bor i Långasjö G län men ingen av dem har jag hittat i församlingsböckerna .


2015-04-26, 23:00
Svar #25

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Hej tack för hjälp hittills jag har gjort en del felaktiga slutsatser och uttryckt mig lite felaktigt enl. reglerna förlåt.
Känner någon till denna familj?
Sveriges befolkning 1900 familjen bor i Rörsäng 29 ½ Kristianopel  men bor senare i Sillesås 48  Jämjö A11a:2 (1896-1910) sid 473 troligen  från 1901  
Andersson, Johan August           1867 30/11 Jämjö, Far änkling 1899  
(Barn), Rebecka Viktoria        1890     New Britain USA oklart vilken stat ej med till Jämjö 1901
Barn Starholm, Gideon Andor   1894 7/1        ”
(Barn), Natanael Vilhelm Oswald   1896 9/5   ”
Denne fd hemmansägare har varit i USA några år men återvänder med sin familj 1898 hustrun dör 1899 i Rörsäng  Kristianopel A11a:1 132.
New Britain kan det vara Connecticut?  
Förhoppningsvis är det Johan August född 1867 30/11 som dör 1957 13/5 boende Stg 235 Bergkvara.

2015-06-21, 11:05
Svar #26

Utloggad Per-Olof Sköld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2018-09-22, 16:50
    • Visa profil
Farfars farfars fars faster Sara Nilsdotter var gift med Peter Olof Holmström .Sonen hette Magnus.Familjen flyttar 1799 till Blekinge från Öjaby i Kronoberg
där Peter Olof var Ryttare. Sara född 4/9 1763 Peter Olof 1/1 1766 Magnus 4/5 1798. Utflyttningsort oläslig men Blekinge syns tydligt.
Jag vet inte var de tog vägen.
                                  per-olof

2015-06-21, 16:57
Svar #27

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1571
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 15:11
    • Visa profil
Per-Olof, har du en referens var du hittat utflyttningsorten?
 
Jag har kollat i Öjaby AI:3 (1795-1800) sid 20, men det verkar
inte finnas något om Blekinge där vad jag kan se.
 
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-06-21, 20:24
Svar #28

Utloggad Per-Olof Sköld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2018-09-22, 16:50
    • Visa profil
Hej Det syns väldigt otydligt. Jag har gjort uppehåll i sommar med Arkiv Digital men det syntes inte tydligare där.
Men referensen är Kronoberg Öjaby Utflyttning 1794-98 (C2) men den går en bit in på 99! och Peter Olof Holmström står
vid mars 1799. Blekinge ser jag säkert men står det Hokadahl eller?.(i Ancestry är det bild 63)
 
                                          mvh Per-Olof

2015-06-21, 20:52
Svar #29

Christina Johansson

Hej Per Olof
Tycker att det ser ut som att det står att de flyttar till Hokadahl, Asarum socken i Blekinge.
Öjaby CI:2 (1768-1789) Bild 60 / sid 111 (AID: v29804.b60.s111, NAD: SE/VALA/00476)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna