ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säter C:1 och C:2  (läst 1696 gånger)

2013-05-30, 10:18
läst 1696 gånger

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej, Har stora problem med att uttyda var Eric Andersson Jubb kommer ifrån. Jag har bläddrat igenom hela Säter AI:1 utan att finna honom. Sonen Eric Ersson finns i Dalsbyn from. AI:2.
I Säter C:2 Bild 14/ sid 20 begravs Eric Andersson Jubb den 1:a Juni 43 år gammal men jag kan inte uttyda var han kommer ifrån.
I Säter C:1 Bild 81 födds sonen Eric den 20:e Juli men inte heller här lyckas jag utläsa var han kommer ifrån...
Är det någon som kan hjälpa mig med gåtan?
 
mvh// Ted
 


 

2013-05-30, 12:44
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej Ted.
I Säter C:2 sid 20, som du vill ha tydd, står inte varifrån Erik Andersson Jubb kommer. Han dog 1690 och det anges bara att han var 43 år, alltså född ca 1647, och så tidigt finns inga dopböcker från Säter.
Inte heller C:1, 1679, och Eriks födelse ger mera än att familjen bodde i Dalsbyn.
Av vigselboken, C:1, 1678, framgår dock att båda makarna kom från Dalsbyn. Eriks tillnamn skrivs både här och i dödboken som Job, Jobb. Det är ett hittills outforskat tillnamn, möjligen ett gammalt soldatnamn med biblisk anknytning, som senare blev gårdsnamnet Jubb.
En trolig fader till Erik AS Jubb hittar du i dödboken C:2 1692, då en Anders Hind/riksson/ Jubb från Dalsbyn begrovs, 97 år gammal. Hustrun, utan namn,, begrovs 1678, 61 år gammal.
Längre än så kommer vi nog inte utan domboksforskningar.
Hälsningar
Leif

2013-05-30, 13:21
Svar #2

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Leif, Tusen,tusen Tack för hjälpen. Du är en klippa.
 
ps. Din bok om Skedvi är läst från pärm till pärm nu. Lite synd bara att det inte fanns mer om Skommargården i Bispbergshyttan.  
 
// Teddan

2013-05-30, 19:30
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Leif och Ted.
 
Är jag ute och cyklar eller står det möjligen Jobs på den övre bilden. Jobs är ju en känd släkt från Dalarna.
På den undre bilden står det ju skrivet Jubb.
 
Troligen har man väl fel som vanligt.
 
Hälsningar Anna-Lisa

2013-05-30, 19:35
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Leif och Ted.
 
Glömde säga att jag har en Eric Andersson på Heden, som dog 1691. Men han kan väl knappast vara aktuell.
 
AL

2013-05-30, 21:16
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Anna-Lisa, om du cyklar eller inte vet jag inte, men det är fullt möjligt att Säternamnet Job/Jubb har samma betydelse som dess mer kända Leksandsnamne, nämligen Jacob. Jåp, Job, är båda gamla kända former av detta förnamn, men man kan inte utifrån ett enda belägg dra slutsats om släktskap. Så vitt jag vet är namnet Jubb/Jubbs unikt i Dalarna, medan det finns flera Jobs-gårdar. Problemet är att det inte utan ingående forskning i domböckerna, om ens då, för tiden före kyrkobokföringen, och där är vi tvivelsutan, går att fastställa hur ett namn som detta uppkommit.  
Jag har dock en teori, som inte får tas som bevis, men ändå förtjänar att beaktas. På grund av namnlikhet kan en teoretisk ägarkedja från far till son i Dalsbyn ge vägledning. Källor är mantalslängder, jordböcker och årliga räntan i Dalarnas handlingar:
1. Anders Hindersson, ca 1595-1692 (se mitt förra inlägg)
2. Hindrik Larsson, nämnd 1571-1593
3. Per Arvidsson/Hindrik Larsson, Älsborgs lösen 1571, först Per, sedan Hindrik.
Per kan vara en son i gården som avlidit tidigt och hans änka (som i så fall hette Abluna, nämnd 1575, kan ha gift om sig med Henrik).  
4. Arvid Jåpsson/Jopsson/ nämnd 1539-1548.
 
Om jag har rätt skulle gårdsnamnet kunna vara så gammalt och härstamma från denne Arvid eller snarare hans far Jåp/Jacob, om vilken vi dock inte vet något alls.
 
Som sagt, det här är en möjlighet, som behöver utforkas mer, men andemeningen är att försöka visa, att Säternamnet Jubb inte är mer besläktat med Leksans-Jobs mer än vid en tillfällig namnlikhet.
 
Och, Anna-Lisa, Heden och Dalsbyn är två olika byar. Erik Andersson på Heden, ca 1627-1691, bodde på gården Eckis (eg. Eriks) på Yttre Heden, om det är honom du menar.
Leif

2013-05-31, 01:43
Svar #6

Anna-Lisa Göransson

Hej Leif.
 
Tack för det bra och lärorika svaret.
Apropå cykling så vore det i så fall den enda cyklingen för mig nu för tiden. Men för att vara allvarlig, så har man efter snart 38 års forskning gjort så mycket fel så det räcker. Ibland har det gått att rätta till och ibland inte. Just nu har jag rätt många saker på gång med just detta problem och då passar det bra med lite tillfälligt sömnproblem. Då är det tyst i huset och man tänker bra. Fast klockan är ju sena natta.  
 
Apropå Erik Andersson på Heden, så har jag just inget på honom. Däremot mer på hustrun Elisabeth. Gick igenom domböcker från Säter för ett antal år sedan. Jag misstänker det finns en del att rätta till vad gäller Säter.
 
Vet du något om Göran bagare förresten?
 
Nu skall jag sluta för nu börjar det dra i ögonen.
Tack än en gång och vi kanske syns eller hörs igen.
 
Anna-Lisa

2013-05-31, 09:27
Svar #7

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Leif, otroligt intressant. Men kan det inte också kunna vara så att Hindrik Larsson är måg till Per Arvidsson? Min farfars farfars far Carl Andersson jubbs fick tillnamnet via gifte.
 
Anders Hindrikssons hustru, utan namn som begrovs 1678, 61 år gammal som du skrev, var det verkligen 1678?  
 
Och har du någon teori om varför alla Jubbarna saknas i Dalsbyn i AI:1? Dom figurerar ju flitigt i vigda, födda och döda. Hittade en Johan Andersson Jubb där, antar att det är en bror till Erik Andersson Jubb.
 
Mvh//  Ted

2013-05-31, 16:06
Svar #8

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Det kan vara så att Henrik var måg till Per, det där är svårt att reda ut med enbart namnen i skattelängder. Jag tycker förresten du ska skriva Carl Andersson Jubb på rätt sätt  
 
Jag skrev fel på ett år senast, Anders hustru dog med största sannolikhet 1679. Hon begravdes den 19 januari det året i alla fall.
 
Erik Andersson (Jubb) med sin andra hustru Elisabet Andersdotter finns på sid 72 i AI:1. De gifte sig i september 1690, så¨det blev ett kort äktenskap (C:1). Vart stockholmflickan Elisabet sedan tog vägen har jag inte forskat vidare i.  
 
Anders Hindersson (Jubb) finns på sid 79 i AI:1, däremot inte hustrun.
 
Hälsningar
Leif

2013-05-31, 16:46
Svar #9

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Leif.  
Det är så att Jubb av någon anledning blev Jubbs, när Carl tog över gården. Varför vet jag inte. Kanske för att han inte var en äkta Jubb.  
Tillhör Jubb dina anor också?
När du forskat bland Jubbarna har du möjligen hittat fadern till Lisa Sätherblom? oäkta dotter till Greta Jansdotter Jubb. Greta var dotter till Jan Jansson Jubb f.1753, d. 1838.
Bouppteckningen efter Jan Jansson Jubb är undertecknad av Greta, Lisa och min fffff Carl Andersson Jubbs
 
// Teddan

2013-05-31, 16:53
Svar #10

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Kort svar. Mer senare.
Som binamn på en person måste du skriva Jubb. Erik Andersson Jubb, men däremot Jubbs Erik Andersson, om du tänker på gårdsnamnet. Och här förekommer både och. Det är komplicerat med gårdsnamn och dito på en person, jag medger det. Men Du ska aldrig skriva en genitivform efter ett personnamn, det går bara när gårdsnamnet, binamnet står först, men även då kan man i detta fall säga och skriva Jubb Erik Andersson.
Leif

2013-05-31, 16:56
Svar #11

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil

2013-06-01, 11:14
Svar #12

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej igen Ted.
Jag har inte ens hittat Lisa Säterbloms födelse 1811 i den lite slarvigt förda födelseboken. Har du?
Så någon far känner jag inte till. Möjligen kan modern Greta ha stämt fadern inför tinget för att få ekonomisk hjälp, men det är osäkert.
Jag är inte alls släkt med Jubbarna. Jag har Säters socken i ett par pärmar, sedan jag var redaktör för Sätersmeden (Säters hembygdsförenings årsskrift) och gick igenom alla gårdar och byar i socknen, alltså även Jubb i Dalsbyn.
Leif

2013-06-01, 12:06
Svar #13

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Leif
Lisa hittar jag bara i Hsf. Hon föddes 1811 men det finns ingen Hsf eller räkenskap för kyrkan det året, vad jag vet. Jag har dock en teori men hur mycket den är värd vet jag inte. På en annan av gårdarna i Dalsby skrivs en familje fader som borta och hustrun gifter om sig.
// Ted
 
Lisa skrivs som Stina Lisa vid något tillfälle
 
(Meddelandet ändrat av Teddan 2013-06-01 15:56)
 
Lisa hittas i C:5 Bild 167 (AD)
 
(Meddelandet ändrat av Teddan 2013-06-01 18:31)

2013-06-01, 20:02
Svar #14

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Leif ursäkta mig, men får jag besvära med en annan fråga: I Säter AI:5 Bild 54 / sid 89 i Uggelbo så hittar man Ung Anders Ersson (jag tror i alla fall att det står Ung...) vet du något mer om det tillnamnet?
 
Mvh// Ted

2013-06-01, 21:08
Svar #15

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
I det här fallet är det inte alls ett gårdsnamn, utan bara en åldersbeteckning. Det fanns vid den här tiden två Anders Ersson i Uggelbo, en född 1666 (AI:5, s 86). Han var skomakare. Den yngre Anders Ersson, som du frågar efter var född 1685. Det var ganska vanligt att man skilde två personer med samma namn genom att ge dem särskiljande binamn. Lika vanligt är stora och lilla.
Leif

2013-06-01, 22:03
Svar #16

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 15:07
    • Visa profil
Hej Leif. Tusen tack för hjälpen.
 
Mvh// Ted
 
ps. Säters böcker är knöliga..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna