ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Särna, Dödsbok F:1, 1734  (läst 713 gånger)

2009-03-06, 22:07
läst 713 gånger

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med att läsa en lång (s 81-82) nekrolog efter Olof Jonsson (Anno 1734 d: 7 apr: ) i dödboken (F:1) för Särna socken. Jag försöker läsa sidorna via Genline (GID 2156.14.17600). Det jag har lyckats läsa börjar Olof Joensson här i Särna, född i Herdahl anno 1668 af ärliga föräldrar fadren har warit Joen Olsson i Herdahl, af modren ? ? ?. Från christliga föräldrars [omsorg överstruket] tijdiga omsorg han straxt efter den naturliga födelsen ?
 
Tacksam för hjälp, Patrick

2009-03-07, 21:41
Svar #1

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Nu har jag suttit och övat läsningen på de omkringliggande nekrologerna och nått till följande:
Olof Joensson här i Särna, född i Herdahl anno 1668 af ärliga föräldrar fadren har wart Joen Olsson i Herdahl, och modren ??? gran? ???. Från christliga föräldrars [omsorg överstruket] tijdiga omsorg han straxt efter den naturliga födelsen ??? til? dhes? ???: ???: ??? ??? sina föräldrar har han warit tillhuss? Han kom i ächtenskap med hustru Anna Andersdotter ??? i Serna?, nu i sorgen? qwarlemnad, ???  och det? Anno 1693 den 25 junii, med henne har han sammanaflat 7 barn, 5 söner och 2 döttrar, af hwilka 3 söner och en dotter lefva. Dhe andra äro genom döden afgågna. Hwad denne ??? lefwerne angå, så är dhet bättre gudz församelling ??? Warå swag??? ??? ??? wij med christelig kärlek alt till dhet bästa uttyda. Han har warit siukelig en lång ??? ??? han besökt med herrens högwerdiga nattward dhen??? april ??? och afsomnade dhen 5 ejusdem?; sedan han lefvat för i ??? i 66 åhr.
 
Jag är intresserad av hela texten, men modern namn och givna händelser med datum är av prioritet.

2009-03-10, 14:48
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Moderns namn ter sig mycket underligt. Möjligen kan det utgöra en rättelse av felskrivning. Som jag ser det är det främst två namn som är möjliga i Lillhärdal vid den här tiden. De är Maria och olika former av Margareta (dvs Margit/-et, Margeta, Märit/-et, Märeta, Marit/-et, Mareta m.fl.). Andra namn som användes vid den tiden var Malin/Malena. Längre än så räcker inte min fantasi f.n. Inga av dessa namn ser ut att passa.
Har Du kontrollerat vad Olof Joenssons egna döttrar hette?
 
Olof Joenssons hustru hette Anna Andersdotter. I vigselnotisen 25 juni 1693 kallas hon 'Måg Anna Andersdotter i Serna'.
Finns/fanns det någon gård 'Måg' i Särna. Annars finns det en gård 'Mågas' i Sunnanå, Lillhärdal.
Christer Kalin

2009-03-10, 20:00
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Olof Jonsson var från Härjåsjön i Lillhärdal. Han skattar för Härjåsjön nr 2 1691-1693, varefter hans yngre bror Jon övertar hemmanet.
Föräldrarna var Jon Olofsson och Maria Larsdotter (död 1707). Modern Maria omnämns även som Marina i domböckerna.  
Hos (Måg) Olof Jonssons barn i Särna påträffas för övrigt namnen Marina och Lars.
Se även Härdalsboken 1985, där det finns en artikel om Härjåsjön.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna