ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säfsnäs dödsbok GID 2159.5.41700  (läst 941 gånger)

2007-09-21, 14:30
läst 941 gånger

kerstin

Jag har stött på ett stort problem med att tyda dödsboken för min mormors morsmors mormors farfars mor Anna Marsdotter som dog i Dalarna Säfsnäs 1751.
Den XXV p Trin är det begravningsdagen? Är detta i nov? Dödsdagen verkar vara den 11 nov enligt vad som skrivs i slutet.
 
Jag har lyckats tyda ( eller mer eller mindre gissat) att det står
 Anna Matsdotter från Tyn född åhr 1690..... Föräldrar fader Mats ? hustru Karin Larsdotter (Jansdotter?) ibm (från samma ställe) renata (döpt) ............................
på sitt 20 åhr inträdde hon i ägtenskap..........
Mats Andersson ifrån Tyn...... ägde 11 barn... 6 söner, 5 döttrar, 2 döttrar döda, de andra lefva ännu............   warit i 19 åhr......
dragits i många åhr med ? ( sjukdom?)  
d 11 nov
Kan heller inte tyda dödsorsaken
Hon blev 61 1/2 år.
 
Som synes så saknas här mycket information. Jag har försökt med hjälp av gamla handstilar men det gick inget vidare. Är detta ovanligt otydligt eller är det vad man kan vänta sig vid denna tid? Dessutom undrar jag om efter detta måste ge upp vidare släktforskning på Säfsnäs då kyrkböckerna saknas eller finns det andra källor?
Hoppas det finns någon som kan hjälpa till
med kråkfötterna, jag skulle bli mer än tacksam.
Mvh
Kerstin

2007-09-21, 16:30
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
25 post trinitatis var den 17 november 1751.
 
Hu Anna Matsdr från Tyn, född åhr 1690 af erl. föräldrar, fad. Mats Hansson i Tyn, mod. hu Karin Jonsdr ibm. renata. blef i sin barndom lärder at läsa i och utan book så at hon wackert förstod sin christendom, tiente hoos hederligt folck uti 4 åhr i Hellforsen med godt loford. På sitt 20 åhr inträdde hon i äktenskap med sin för detta afl. man Mats Andersson ifrån Tyn med hkn (vilken) hon i liuf kiärlek sammalefde uti 22 åhr wid pass. ägde 11 barn samman, 6 söner, 5 döttrar, 2 döttrar döda, de andra lefwa ännu, så länge gud behagar. En(ke)sörjande har hon warit i 19 åhr, har wäl och Xstel (kristerligt) lefwat, dragits många åhr med lung och watsoten, som på dess lif __ ända giorde d. 11 nov sistl.
 
Dödsorsaken var Lung- och Vattusot
 
I mina ögon är denna text ganska lättläst, det finns betydligt sämre exempel.

2007-09-21, 17:45
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Kan tillägga att den här typen av personalieberättelser är vanlig i bl a Dalarna och Västmanland under 1700-talet. Har man läst några så vet man vad man kan förvänta sig att det ska stå och då är det ännu enklare.

2007-09-21, 20:58
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Kerstin
 
Säfsnäs hörde till Nås församling t.o.m. 1747. Där kan du söka vidare bakåt.  
 
mvh Margareta

2007-09-22, 15:43
Svar #4

kerstin

Torbjörn, tusen tusen tack för din ovärderliga hjälp. Jag önskar att jag någon gång i framtiden ska bli lika bra som dig och kunna hjälpa någon annan  i nöd. Jag tyckte det var väldigt mycket information man fick i dödsboken och enligt dig så är det ju vanligt att skriva så mycket i Dalarna och Västmanland på 1700-talet. Betyder det att man får veta mer om sin släkt om de kommer från dessa landskap än resten av Sverige? I så fall har man tur som har Dalasläkt.
 
Tack även till Margareta som berättade att Säfsnäs tillhörde Nås före 1747, det hade jag glömt bort. Fast min anmoder var född 1690 och jag har svårt att hitta någon information i Nås  
första kyrkoböcker, men jag är ganska ny på detta och skam den som ger sig!Annars så får jag känna mig nöjd att kommit så pass långt bak i släkten. Jag är mer än förundrad själv.
 
Önskar en trevlig helg
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna