ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundborn husförhör AI:1 1680-1699 sid 29  (läst 1043 gånger)

2011-02-13, 22:36
läst 1043 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Skulle behöva lite hjälp att tyda en väldigt kladdig sida i husförhörslängden.
 
Det gäller en Olof Hansson och hans familj på vänstersidan.
Vad heter personerna ovanför? Jag tycker det ser ut som att ordet son är överstruket vid Olofs namn och att det kunde tyda på att föräldrarna står skrivna ovanför, men jag får inte ihop det riktigt.
 

 
Med vänlig hälsning
Fredrik

2011-02-13, 22:54
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Hej Fredrik.
Det där var lite knepigt.... Så här tolkar jag skriften:
Ramasnääs (Ramsnäs)
Pehr Jöransson /struken/
h Brijtha ifrån Swärdsiö /struken/
h Brijtha obijt /struken/
Olof Sonen /struket/ Hansson.
h Anna
 
Jag tolkar det som att den sista h. Britta var Olofs mor, och att hon varit gift med en Hans. Hon har gift om sig med Per Göransson, själv avlidit, varpå Per gift om sig med Britta från Svärdsjö. De kan ha flyttat när Olof Hansson som gårdens rättmätige arvtagare gifte sig med Anna.
Vad tror du om den förklaringen? Kolla ev. vigslar och dödslar.
Hälsningar
Leif O

2011-02-15, 21:44
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Tack Leif!
 
Tack för hjälpen! Jag anade samma sak, men var osäker på om jag såg rätt.  
 
Efter en titt i dödboken hittade jag en Brita Ersdotter i Ramsnäs som dör 1692, 88 år gammal. Hon torde då vara född ca 1604 och kan inte vara mor till Olof Hansson. Han skall vara född ca 1666 enligt uppgift i dödboken. Att föda barn som 62 åring låter ju inte särskilt rimligt.
 
Hittade också en Pehr Jöransson, död 1686 på ?????. 23 1/2 år gammal. Kan du se vad som står?  
 
MVH Fredrik

2011-02-15, 22:02
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Hej Fredrik.
Jag tror det står Måhlar(s)backa. Det var enligt SOFIs samlingar i Uppsala en gårdsgrupp som finns i 1660-talets jordeböcker och som också kallas Sparbacka. Det skulle kunna motsvaras av Sparet i AI:1, som tydligen låg nära Ramsnäs, men jag vet för lite om den lokala geografin i Sundborn för att vara säker.
Jag tycker att den där Per Göransson var lite väl ung, eller hur?
Mvh
Leif

2011-02-16, 11:22
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Henrik Henriksson Målare som levde omkring 1575-1648 gifter sig till Spadarvet (Sparet) och därefter kallas denna gård i Spadarvet Målarbacken som numera är Sundborns hembygdsgård. Superbacka kallas numera Överbacka och ligger vid Danholn.
Ramsnäs har en helt annan karaktär än själva Sundbornsbyn. Ramsnäs är bondejord och tillförde inte Sundborn förrän 10 år senare än resten av Sundborn. Den sista gården överfördes inte förrän på 1870-talet.
Sundbornsbyn har huvudsakligen bestått av bergsfrälsejord och där ligger även Spadarvet.  
 
När det gäller Olof Hansson tror jag att han inkommen som ny ägare och de ovanför stående är inte hans föräldrar. Jag gissar att det överstrukna sonen kan innebära att det är en felskrivning. Sannolikt finns det något släktskap och han kan ha varit insatt son fosterson eller fostermåg. Samtidigt får man komma ihåg att i Sundborn säljs många gårdar till utomstående och gården kan även vara sålt till någon utan bördsrätt.
 
När det gäller Per Göransson så gissar jag att det är en son till Jöran Hansson, visserligen inte antecknad hos föräldrarna.  
 
Sundborn har haft mycket utbyte med Falun och många hade även bostad i Falun och därför finns inte alla födslar, vigslar och dödsfall antecknade i Sundborns kyrkoböcker. Därutöver saknas delar av sidorna i Sundborn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna