ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: St Tuna soldat Urväder  (läst 725 gånger)

2011-04-06, 22:14
läst 725 gånger

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Hej
Jag har en ana Jan, född oäkta i Forssa, Stora Tuna den 26/1 1764. Pappan är namngiven till soldaten Jonas Urväder, men jag kan inte läsa hela texten i födelseboken. Jag bifogar ett klipp från Stora Tuna C:6 bild 288 enl AD (opaginerat). Jag kan läsa det mesta:
 ? drängen Hans Hanssons hustru Brita Matsdotter i Forssa som under sin mans frånvaro blifvit lägrad af soldaten Jonas Urväder på ???
Vittnen: Mats Matsson och hustru Kerstin Ersdotter i Forssa, Göran Ersson i Norrbodarna, enkefru Brita Tronelia(?) i Klåckaregården.
Framför allt är det vad som står efter Jonas Urväder jag funderar på, kanske det kan ge en ledtråd till att hitta honom?
Jag har fått hem en soldatakt som jag tror gäller min soldat, men den säger just inget mer. Bara att han var sjuk vid mönstringen 1760 och att han har rymt den 15 maj 1764.
 



2011-04-06, 22:33
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:56
    • Visa profil
Hej Christer. Jag tyder de av dig utelämnade orden som
Tråssdrängen Hans Hansson; Jonas Uhrwäder på Rommeheden;  
Hälsningar
Leif Olofsson

2011-04-07, 09:57
Svar #2

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Ja, Rommeheden står det förstås! Tusen tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna