ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ore 1900 - 1911 (AII:1a)  (läst 382 gånger)

2012-03-29, 09:17
läst 382 gånger

Utloggad Ann-Sofie Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-01-22, 22:11
    • Visa profil
Här har vi en otydlig oskarp bild med anteckningar som gäller de tre äldsta bröderna Gifting Andersson i Ore.
 
Genom notis i Dalpilen 25 okt 1901 har jag förstått att den övre brodern Anders Zakeus dömdes till 4 månaders straffarbete för stöld, samt ett år förlust av medborgerligt förtroende. Den nedre av bröderna (Erik) dömdes för 2 brott till 3 månaders straffarbete vardera samt ett år förlust av medborgerligt förtroende. Den mellersta brodern Johan, med soldatnamn Ros, finns ej med i den notis jag funnit. Men jag kan uttyda här i hfh att han blivit dömd till 2 månaders fängelse. Men för vad? Jag kan ej utläsa brottet.
 
Jag tycker mig kunna utläsa ordet straffarbete också, under ordet fängelse. Nu är ju oskärpan stor men någon kan kanske hjälpa mig med en kvalificerad gissning?
 

2022-11-06, 00:11
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 07:23
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
De två månaderna är för bedrägeri. Men jag tror det är Erik ... Även det extra straffarbetet är Eriks, för våld mot tjänsteman, efter frigivandet från första straffet.

---

Ore (W) AIIa:1a (1900-1911) Bild 320 / Sida 20 (AID: v131380.b320.s20, NAD: SE/ULA/12224)
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna