ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nås födelsebok, 1674  (läst 627 gånger)

2011-03-28, 03:35
läst 627 gånger

Roger Frid

Hej
 
Om jag tolkar texten rätt på dottern Maria född 3/4 1695 (datum i senare hfl):
Dom Quasi modo geniti (1:a söndagen efter påsk), Segerand Nils Hurtig dotter Maria född ... ... ?
Det jag först undrar över var är hon född, kan inte riktigt se vad det står?
Det andra är var kan jag hitta några uppgifter om denna soldat Segerant Nils Nilsson Hurtig i Nås, Dalarna?
Han dog 1720, kan vara föd 1662?
 
Nås-C-1-1674-1742-Bild-34-sid-30
Nås-AI-2-1702-1735-Bild-22-sid-32
 
Mvh
Roger

2011-03-28, 10:55
Svar #1

Leif R. Blom

Roger, tyvärr står det inte var utan när dottern är född: Feria 1 Pascha. I Gmr för Dalregementet 1695,
Kapten Gustaf Fechtenberghs kompani (Westerdahls) finns Nils Måtensson Hurtigh som Föriar, men det kommenteras
att han avancerat till Sergiant den 21 februari 1694. Han finns även under samma kompani  i rullorna för 1691 och 1693.
Mvh Leif R

2011-03-28, 11:42
Svar #2

Roger Frid

Hej Leif.
Tack för hjälpen.
 
Pascha = Påsk, Feria 1 = ?, det kanske inte spelar så stor roll om jag inte vet exakt datum när Maria är född.
I senare hfl står det den 3 april så det får duga.
 
Angående Nils Nilsson Hurtig så står det att han heter Nilsson i efternamn så jag undrar nu om Mårtensson och Nilsson är samma person?
Jag har varit med om fall där soldaten har varit född i ett efternamn och död i ett annat.
Har släkt i Värmland där en soldat hette Jonsson innan han blev soldat och Forsberg när han var död, soldatnamnet var Brynte Engfelt.
 
Mvh
Roger

2011-03-28, 19:59
Svar #3

Roger Frid

Hej
 
Finns det någon som eventuellt vet var jag ska leta efter varifrån Nils Hurtig, se ovan, kommer ifrån?
 
Mvh
Roger

2012-04-07, 23:15
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussionen har idag flyttats hit från den numera raderade rubriken Yrken » Övrigt » Sergand Nils Hurtig, Nås.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna