ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrbärke F:2 år 1762 nr 84  (läst 848 gånger)

2011-06-25, 16:10
läst 848 gånger

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Hej!
 
I Norrbärke F:2 år 1762 nr 84 (AID v131281.b102) finns dödsnotisen efter Bertild Hindersson (min mm mm mm mf). Det allra mesta har jag lyckats tyda, men jag går bet på ett par rader i mitten - se texten mellan de röda klamrarna i nedanstående bild:
 

 
Om någon kan hjälpa mig med dessa rader vore jag mycket tacksam.
 
Mvh,
Peo

2011-06-25, 18:37
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Peo!
 
Jag tyder meningen till och ty beklädt Ländsmans el:r så kallad Fin Ländsmans syslan i flere åhr.... Väldigt osäker på vad sysslan kallades - jag skulle vilja ha det till Fri, men lyckas inte helt. Kanske någon med lokalkännedom vet bättre?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-06-25, 19:11
Svar #2

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Tack för det, Markus!
 
Jag har nu kollat runt lite, både på Anbytarforum och annorstädes. Tydligen fanns det en befattning som kallades finnelänsman, en sorts lokal ordningsman som var finskspråkig. Så troligen står det precis som du har tolkat, ... Fin Ländsmans ....
 
Återigen stort tack!
 
Mvh,
Peo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna