ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norrbärke C:1, sid. 29 SVAR C0013426_00040  (läst 3078 gånger)

2011-02-26, 14:16
läst 3078 gånger

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Hej!
Någon som kan hjälpa mig att läsa Kerstins födelsenotis, hon är döpt 13 april 1673 i Norrbärke och står med notisen som står i rubriken?
 
Hälsningar  
Lasse Ericsson
[/color]
 
 

2011-02-26, 15:52
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Jonas Bengtssons
h(err) Borgm(ästare) Adolphes tienares
wid bysmiddan (Bysmedjan)
Mvh
Irene Johansson

2011-02-26, 19:33
Svar #2

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
Hej Irene!
Tack för översättningen!  
Men vad betyder det? Kanske dum fråga men jag undrar!
 
Lasse Ericsson

2011-02-26, 19:54
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Lasse Ericsson.
 
Vet inte om detta är ett bra svar på din fråga. Är det dopnotisen eller platsen du är intresserad av? Platsen vet jag lite om. Om jag inte har fel så ingår By numera i Smedjebacken. Hur som helst så fanns på 1600-talet i By en smedja.Vilket tydligt framgår av följande:
 
På Norrbärkes ting  
1651 31 augusti uppbjöds Tidich Hanssons 1/4 del i By smedja, Norrbärke av Päder Jönsson.
 
Du kan väl låta mig veta om svaret var vad du ville ha.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-02-26, 20:35
Svar #4

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Kerstin var dotter till Jonas Bengtsson vid Bysmedjan. Bysmedjan var ett järnbruk i Norrbärke. Tyvärr vet jag inget om bruket och är heller inte insatt i denne prästs sätt att föra sina böcker, men kanske ägde borgmästare Adolf bruket och Jonas tjänade som smed där? Finns säkert folk här på Anbytarforum som är insatta i saken.
Mvh
Irene Johansson

2011-02-26, 22:32
Svar #5

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
Tack Anna-Lisa och Irene!
Det var jättebra upplysningar båda två gav.  
En sak till bara, vad står tienares för?
 
Lasse

2011-02-26, 23:46
Svar #6

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Kerstin. Jonas Bengtssons (dotter)
herr borgmästare Adolfs tjänares (dotter)
vid Bysmedjan.
 
Kerstins far Jonas Bengtsson var tjänare åt herr borgmästare Adolf.
 
Hälsningar
Irene

2011-02-27, 00:22
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Borgmästaren Adolf Adolfsson Willems (1635-1689) i Västerås var en av flera Västeråsborgare som vid denna tid var intressenter i By hammarsmedja, d v s det hammarbruk i By, Norrbärke, som givit upphov till ortnamnet Smedjebacken (som Anna-Lisa också skriver).  
 
Tvärr innehåller inte den lokalhistoriska litteraturen om Norrbärke särskilt mycket om Byhammarens eller Smedjebackens hammarsmedjas tidiga historia och inget om ägarförhållandena under 1600-talet. Abraham Hülphers skriver i alla fall i sin 1762 utgivna Dagbok öfwer en resa genom de under Stora Kopparbergs höfdingedöme lydande lähn och Dalarne år 1757 att By-Hammrn, wid Smedje-backen nedan om Kyrkan, har en härd och 400 Skpd smide och vidare att hammarbruket grundades 1631 och att bruket vid den här tidpunkten (1757) fanns i släkten Muhrs arvingars ägo (d.v.s. brukspatronerna Westman som innehade bruket fram till dess att Smedjebackens valsverk bildades i mitten av 1800-talet).

2011-02-27, 00:46
Svar #8

Anna-Lisa Göransson

Lasse Eriksson.
Hittade detta på nätet. Notera 3e raden på själva stycket. ---fanns sedan tidigare Västansjö hytta och By smedja vilka ägdes av bergsmän. Tidik Hansson nämnd ovan, ägde alltså 1/4 i den smedjan. Tidik var gift med Erland Algutssons i Gonäs dotter Sara.
 
Här är notisen:
SMEDJEBACKENS VALSVERK i Smedjebacken 1856 2011,00I drift  
 
Smedjebackens Walsverk anlades gemensamt av bruksägarna vid Hagge, Grängshammar och Nyhammar, vilka inte hade råd att själva investera i egna valsverk. På platsen fanns då sedan tidigare Västansjö hytta och By smedja, vilka ägdes av bergsmän. 1897 tillkom ett första stålverk, enligt martinmetiden. Smedjebackens valsverk producerar numera handelsstål av mindre dimensioner, ägare Ovako. Norrbärke Smedjebacken  
 
Hälsningar Anna-Lisa

2011-02-27, 13:17
Svar #9

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
Tack så mycket för dom intressanta uppgifterna.
 
Hälsningar
Lasse Ericsson

2011-02-28, 11:22
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Torsten Berglund:
 
Den notisen du lagt in om Bysmedjan  är för mig mycket intressant. Tidik Hansson som jag nämnt här, är min ana och jag vet väldigt lite om honom. Jag vet att han var måg åt Erland Algutsson och så vet jag något lite till.
 
Om han hade ¼ i Bysmedjan, betyder det då att han ägde den delen eller att han på något sätt arrenderade den? Dessutom undrar jag vem Päder Jönsson var. Man kan ju heller inte låta bli att funder över vad som hände åren mellan 1651 och 1757. Om det var många ägarbyten t.ex.  
Dessutom en sak till. Jag har skrivit honom som smed. Det rätta är kanske bergsman?
 
Anna-Lisa
 
 
PS
Jag lägger in domboksnotisen här en gång till:
 
”På Norrbärkes ting  
1651 31 augusti uppbjöds Tidich Hanssons 1/4 del i By smedja, Norrbärke av Päder  
Jönsson.”
DS

2011-03-01, 10:09
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna-Lisa,
Jag skulle tro att den som köpte Tidik Hanssons fjärdedel i By hammarsmedja var den Peder Jönsson som var bergmästare i Västerbergslagen 1630-1656 (död 1656), om honom se J. A. Almquist, Bergskollegium och bergslagsstaterna 1637-1857 (Stockholm 1909).  
 
Ja, Tidik Hansson var bergsman i By och uppenbarligen ägare av 1/4 i By hammarsmedja som från början hade anlagts av bergsmännen på 1630-talet, och således var en s.k. bergsmanshammare. Enligt Axel Gjöres historik om Smedjebackens valsverk, Bruket vid Barken (1956), s 24, framgår av en hammarskattelängd över hamrar i Västmanland och Västerbergslagen från 1635 att Byhammaren då brukades av 12 bergsmän som hade uppbyggt hammaren.  
 
Troligt är väl att Tidik Hansson var en av dessa bergsmän som byggde hammaren och möjligen har han löst ut två andra delägare för att ensam bli delägare till 1/4 eller så har ägarandelarna redan från början varit ojämnt fördelade mellan de urspungliga 12 delägarna.  
 
Från mitten av 1600-talet hade i alla fall andra intressenter i bergsbruket i Västerbergslagen börjat köpa upp hytt- och hammarandelar från bergsmännen, bl a i By hammarsmedja. Förutom den tidigare nämnde borgmästaren Adolf Willems i Västerås fanns även andra handelsmän och ståndspersoner som förvärvat andelar i hammarsmedjan, bl.a. Anton Löfgren (se H Forssell, Bärkebygden del 1, 1977, s 182). En annan huvudintressent var Gilius Persson Muhr (1672-1751), som tillhörde en borgar- och bruksägarfamilj från Köping. Genom sina två hustrurs arvsandelar och egna förvärv av andelar lade han under sig Närsjö hytta och flera andelar i Västansjö hytta och By hammarsmedja, som han var huvuddelägare i.  
 
När Hülphers beskriver Smedjebacken sex år efter Gilius Muhrs död var hela Byhammaren i dennes arvingars ägo (dottern Christina Muhr gift Westman och avlidne sonen Carl Muhrs arvingar) och  brukets huvudstämpel innehöll hans initialer G P. En av hans ättlingar på 1800-talet var brukspatronen Jacob Westman (1806-1856) på Smedjebacken som ägde 3/4 i By hammarsmedja. Den återstående fjärdedelen hade förvärvats av brukspatronen Axel Nordlander på Hagge bruk. Dessa båda grundade 1854 tillsammans med bruksdisponenten på Nyhammars bruk, Ludvig Wetterdahl, Smedjebackens valsverk (driftsatt 1856) vid Smedjebacksströmmen, på platsen för Västansjö hytta och By hammarsmedja. By hammarsmedja kvarstod dock ännu några år som en självständig bruksenhet fram till 1867 då hammarsmedjan övertogs av Smedjebackens valsverksbolag. Bakgrunden till bildandet av valsverket var inte att brukspatronerna inte hade råd att starta egna valsverk (som det uttrycks i citat från Wikipedia som Anna-Lisa nämner ovan) - familjen Nordlander på Hagge bruk var mycket förmögen och god för flera miljoner. I stället handlade det om rationalitet och försörjningsbehov. Det krävdes att tillräckligt många mindre bruk gick samman för att ge valsverket en kontinuerlig tillförsel av smältstycken för utvalsning. 1857 fanns ännu i hela Sverige endast 10 valsverk varav Smedjebackens valsverk var ett av dem. Smedjebackens valsverk försörjdes av smältstycken bl.a. från Hagge bruk, By hammarsmedja (innan den gick upp i valsverket), Nyhammar, Grängshammar, Ludvika bruk, Morgårdshammar och tidvis även från Schisshyttan, Långshyttan och Siljansfors.

2011-03-01, 15:14
Svar #12

Anna-Lisa Göransson

Tack Torsten.
 
Det var ett fantastiskt svar du gav mig. Det är sparat på 2 ställen.  
Denna artikel bör vara av intresse för alla dem som har Tidik som sin ana.
 
Vet du något om den Hans Jonsson som Vadfors säger skall vara Tidiks far?
 
En fråga till. Har platsen Morgården något att göra med Morgårdshammar. Jag har flera anor där. Johan Morin bl.a och hammarsmeden Johan Larsson och en bror till honom Gabriel. Jag har försökt följa dessa båda så mycket som möjligt. Johan skall vara f.i Morgården 1649, men det har jag inte kunnat bevisa. Vet du någonting om Morgårdens befolkning?
Känner du till något om den person som kallas Gabriel Stadigbror. Han var också smed.
Det blev många frågor det här. Om du eller kanske någon annan har ett svar att ge mig så blir jag väldigt tacksam. Dessa frågor har funnits i mitt huvud i många år.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2012-01-15, 16:55
Svar #13

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker få ordning på en oäkta ana, Landbon Lars Larsson, enl hfl 3 - 4, född i Björbo 1672 augusti.
Jag har hittat en Lars född 1672-11-15 son till Bolaren Lars Orre soldat (utkommenderad till Bremen) och Konan Målare Annika i By, nu en dubbel hora.
 
Eftersom hon var dubbel hora har jag letat efter första barnet.  
Det föds enligt C:1 sid 19, AD Bild 15, 1666 2 Marti: Margeta  oägta Bolaren Lars, tienar ? ............. Bolaren Anna Olsdotter i By, Målar Olofs dotter.
 
Är det någon som kan tyda det som står om fadern ?  Det kanske skulle kunna hjälpa mig att komma vidare med Lars Larsson.
 
(Lars Larsson (i Ludvika) gifter sig 1709 1 augusti i Grangärde med Eisabet Andersdotter ifrån Frugården, där han
blir landbonde tills han dör 1740.)
 
Hälsningar
Else-Marie Dyrsmeds

2012-01-15, 19:48
Svar #14

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
En vild gissning: ... tienar på krogen, är brygare ...
Mats

2012-01-15, 23:07
Svar #15

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Else-Marie,
Jag gissar att det är nedanstående notis du menar, även om din AD-hänvisning inte riktigt stämde...
 
Norrbärke C:1, s. 18v (AD-online bild 25/sida 19)
 
Christninge barn 1666
Martius 2 Margreta: oächta Bo-
laren Lars, Peder Larsons tienare på
krogen, är forrymder. Bolerskan Anna Olofz-
dotter i By, målar Olofz dotter.  
 
 
Bolaren Lars var i tjänst hos Peder Larsson (Muhr), handelsman och borgare i Köping, som från mitten av 1660-talet var bosatt på Smedjebacken i Norrbärke och verksam som krögare, och sedan kronolänsman.

2012-01-15, 23:54
Svar #16

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Else-Marie, står det uttryckligen Björbo i Norrbärke som födelseort för din Lars Larsson i Grangärde (ge gärna en volym och sidhänvisning till Grangärde hfl)? Annars är min erfarenhet att Björbo i Grangärdes hfl kan avse Björbo i Floda sn. Byarna By och Björbo ligger inte särskilt nära varanda i Norrbärke och blandas väl knappast ihop av den anledningen, så vad är det som fått dig att tro att din Lars Larsson är son till Målar Anna i By?

2012-01-16, 07:34
Svar #17

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Torsten,
Stort tack för hjälpen !
I Grangärde AI:3 (sid 127 - AD Bild 134) och AI:4 sid 88 (AD Bild 94) står att Lars Larsson är född i Björbo.
Björbo ligger i detta fall i Norrbärke, t ex AI:1, sid 2 (AD Bild 11) två familjer 1692.
 
Min oäkting Lars hittade jag i Norrbärke, C:1, sid 28, AD bild 34 och hans far var Lars Orre.  Tyvärr är Norrbärke hfl inte särskilt informativa, så jag har svårt att verifiera att Lars Orre verkligen är far till min Lars Larsson.  Jag har heller inte hittat Lars Orre och hoppades att Målar Annikas första oäkting skulle ge en ledtråd, men det tror jag inte att den gjorde.
 
Jag kommer nog inte längre denna gång heller.
Hälsningar
Else-Marie

2012-01-16, 09:26
Svar #18

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Else-Marie,  
Jag förstår fortfarande inte varför du tror att din Lars Larsson, som enligt Grangärdes hfl var född i Björbo (obs utan sockenprecisering) och med tillägget oächt, är från Björbo i Norrbärke. Vad är det som utesluter att han istället är från Björbo i Floda? Det finns ingen Lars Larsson i Björbo i Norrbärke vid aktuell tidpunkt i Norrbärke (AI:1 börjar redan 1676, men familjen som bodde i Björbo står där under rubriken Vanbo s 3v). Jag kan inte heller se att Målar Anna Olofsdotter har någon anknytning till Björbo i Norrbärke. Hon står i hfl i By, Norrbärke.
 
Mitt råd är att du istället tar fasta på informationen i Grangärde AI:3, s. 126v, Lorsberga (AD bild 134). Längst ned på sidan, direkt efter Lars Larssons familj, står nämligen upptagen pigan Anna Larsdotter född i Björbo i Floda 1676. Kanhända är hon en yngre syster till Lars Larsson.

2012-01-16, 16:41
Svar #19

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej igen Torsten,
Jag har gått igenom C:1 och AI:1 i Floda utan att hitta min Lars Larsson.  
Jag hittade en Anna (C:1 bild 55): 1673 Philip et Jacobi Lars Anderssons i Björbo  
(item Anders Pär Erssons oäkta barn i Wästansjö och Gränge sochn).
 
Floda församling verkar vara en liten församling och jag kan inte tänka mig, att prästen skulle vara så vidsynt, att han utelämnade oäkta i husförhörslängden.  Här i Rättvik markerades oäkta tydligt genom hela vederbörandes liv - precis som i Grangärde.  
 
Tack i alla fall för tipset.
Hälsningar
Else-Marie

2013-12-29, 15:48
Svar #20

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej, nu är jag här igen !
 
Det gäller C:1, bild 53, sid 47, 1684 20 mars:  
Kersten Erik Larsson Kolares - och vad står det sedan ??
Jag tycker det står något om församling.  
 
Hälsningar
Else-Marie

2013-12-30, 00:55
Svar #21

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:55
    • Visa profil
Hej Else-Marie,
det står inte kolarens, utan något svårläst som slutar .... karens här i försambl. Tyvärr är det kladdigt bläck i början, men ser ut som klockarens. Jämför sid 44, längst uppe t.h., dec 1682, där får Erik Larsson klockaren (tydligt skrivet) en son Johan. Kolla i hfl, så hittar du nog om det är rätt person.
Gott Nytt År, förresten.
Hälsningar
Leif Olofsson

2013-12-30, 07:42
Svar #22

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Leif
och tack för hjälpen !  Norrbärkes böcker är lite kladdiga/tättskrivna ibland.
Jag kanske tog för givet, att ha var kolare, eftersom han bodde i Kolartorpet.
 
Gott Nytt År till dig också.
Hälsningar
Else-Marie Dyrsmeds

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna